.

30 November 2009

DUIT BISNES HALAL JIKA IKUT ISLAM

Dr Abdul Salam Muhammad Shukri


SOALAN
SAYA membeli barang dengan harga murah dan menjualnya dengan harga yang tinggi sedikit.

Contohnya, membeli minyak wangi yang harganya RM30 kemudian menjualnya dengan harga RM45. Adakah duit yang saya dapat itu halal?

ROS MUSA
Kuala Lumpur


JAWAPAN
ISLAM menggalakkan kegiatan ekonomi termasuk dalam bidang perniagaan, perusahaan dan pertanian. Islam melarang dan mencegah umatnya meminta-minta dan menganggur.

Dalam menjalankan perniagaan, Islam meletakkan syarat tertentu dalam berjual beli. Syarat itu meliputi pihak yang terbabit iaitu penjual dan pembeli, barangan jualan serta akad.

Pihak yang terbabit hendaklah sempurna kapasiti, cukup umur dan reda. Barang jualan pula mestilah sah menurut undang-undang, ada nilai, jumlah, kualiti dan jenis, wujud, dimiliki penjual, mampu diserah, tiada monopoli dan tidak menyembunyikan aib.

Akad yang dibuat hendaklah difahami, diterima, berlaku dalam satu majlis dan semua pihak terbabit kekal mempunyai kelayakan semasa akad dilakukan (Lihat, Zaharuddin Abd Rahman, 2008: 16).

Dengan menepati syarat jual beli dalam Islam, keuntungan yang diperoleh menjadi halal. Begitu juga dengan duit yang anda peroleh dalam perniagaan anda, ia halal apabila memenuhi syarat jual beli di atas.

Mengenai harga yang ditetapkan dalam menjual suatu barangan, ia hendaklah mengikut harga pasaran semasa supaya tidak berlaku ketidakadilan.