.

10 Oktober 2010

WANITA HAID TIDAK DIGALAKKAN MENGAJAR AL-QURAN

SOALAN

ADAKAH Islam membenarkan seorang wanita yang dalam keadaan haid mengajar mengaji al-Quran dan menyentuhnya?

Ini kerana saya pernah membaca artikel mengatakan wanita dalam haid tidak boleh menyentuh al-Quran, hanya boleh membaca ayat yang dijadikan amalan harian seperti al-Fatihah.

Saya agak keliru, mohon penjelasan. Ini kerana saya berhajat untuk mengajar sendiri anak saya al-Quran, jadi adakah saya masih boleh mengajar walaupun dalam keadaan haid?

SYIMA, Kuala Lumpur


JAWAPAN

KEBANYAKAN ulama tidak membenarkan membaca al-Quran ketika dalam keadaan berjunub. Begitu juga dengan memegang mashaf. Ini berdasarkan ayat al-Quran: "Yang tidak disentuh melainkan oleh makhluk yang diakui bersih suci." (Surah al-Waqi'ah ayat 79).

Bagaimanapun, ada pendapat yang membenarkan membaca al-Quran dengan alasan perempuan dalam haid berbeza dengan orang yang dalam keadaan junub yang biasa.

Menurut mazhab Maliki, wanita yang dalam keadaan haid dibenarkan membaca al-Quran dalam bilangan yang sedikit sahaja (Ibn Rushd, 2000: I: 83-84).

Berkenaan mengajar al-Quran semasa haid pula, anda tidak dinasihat mengajarnya berdasarkan pendapat di atas.