.

09 Disember 2009

PAKAIAN KENA BADAN ANJING

Dr Abdul Salam Muhammad Shukri

SOALAN

SEEKOR anjing tiba-tiba datang dan mendekati saya walaupun saya cuba mengelak, adakah saya kena samak baju dan seluar bila pakaian saya terkena badan anjing itu? Tetapi ketika itu anjing itu dalam keadaan kering ?

WAN
Terengganu

JAWAPAN

MENURUT mazhab Shafie, babi dan anjing termasuk dalam najis berat (mughallazah). Tentang anjing, Rasulullah s.a.w bersabda: "Sucikan bejana salah seorang di antara kalian apabila terkena jilatan anjing dengan mencucinya sebanyak tujuh kali, salah satunya dengan tanah."

Babi digolongkan sama dengan anjing dalam kategori najis berat dengan alasan babi lebih buruk daripada anjing. Allah juga berfirman: "Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai, dan darah (yang keluar mengalir), daging babi (termasuk semuanya) ..." (Surah al-Maidah ayat 3).

Cara menyucikan adalah sama apabila kedua-dua terkena pakaian, badan dan tempat iaitu hendaklah dicuci sebanyak tujuh kali dan salah satunya dengan tanah, baik najisnya itu air liur, kencing, segala yang basah darinya atau bahagian yang sudah kering namun disentuh dalam keadaan basah.

Apabila sama-sama kering, hendaklah dicuci secara biasa tanpa perlu mengulangi tujuh kali termasuk sekali dengan tanah.

Berdasarkan kenyataan di atas dan apa yang berlaku pada anda, anda hanya perlu menyuci pakaian tersebut secara biasa kerana anda, pakaian dan anjing terbabit sama-sama kering. Lain pula sekiranya anjing itu menjilat anda dan pakaian anda.

Islam sangat mementingkan kebersihan diri, pakaian dan tempat tinggal. Secara umumnya anjing dan babi banyak membawa penyakit dan kuman. Dengan sebab itu Islam mengemukakan cara-cara yang lebih terperinci dalam menyucikan najis daripada kedua-dua binatang tersebut berbanding dengan kategori najis lain.