.

22 Disember 2009

SYARAT JADI WALI

Datuk Dr Mashitah Ibrahim

SOALAN
SAYA akan mendirikan rumah tangga bersama pilihan hati saya pada hujung tahun ini.

Apa yang membingungkan saya adalah mengenai wali. Untuk pengetahuan Datuk, ibu dan ayah saya sudah lama bercerai.

Saya sendiri tidak pernah merasai kasih sayang seorang ayah dan saya tidak tahu macam mana perasaannya ada seorang ayah.

Saya ada mendengar ceramah apabila seorang ayah yang tidak pernah memberi nafkah kepada anak, mereka tidak layak untuk mewalikan anak. Adakah ia benar?

Ketika kakak saya hendak bernikah dulu, kami terpaksa merayu ayah untuk datang menikahkan kakak.

Dia bukan saja tidak memberi nafkah, nama kami adik beradik pun dia tidak tahu.

Malah, siapa kakak dan adik pun dia tidak tahu hinggakan ketika hendak menikahkan kakak dulu pun saksi (pak cik sebelah ibu) terpaksa bisikkan nama kakak saya ke telinganya.

Saya hendak tahu betul ke ayah yang tidak pernah memberi nafkah dan tidak pernah menjenguk anaknya tidak layak untuk menjadi wali?

Jika ya, adakah wajar pernikahan dijalankan tanpa memberitahunya?

INSAN BINGUNG
Kedah


JAWAPAN
Wali adalah satu daripada rukun perkahwinan. Oleh kerana wali adalah satu daripada syarat sah nikah, maka bukan semua orang boleh menjadi wali.

Syarat sah menjadi wali ialah Islam, baligh, berakal (orang gila, mabuk dan orang yang sangat bodoh tidak sah menjadi wali); lelaki (perempuan tidak sah menjadi wali); adil dan merdeka.

Susunan wali mestilah mengikut tertib iaitu bermula daripada bapa kandung (jika tiada dan mati barulah berpindah kepada), datuk sebelah bapa ke atas kemudian saudara lelaki seibu-sebapa kemudian saudara lelaki sebapa dan anak saudara lelaki seibu-sebapa dan anak saudara lelaki sebapa dan bapa saudara sebelah bapa seibu-sebapa dan seterusnya menurut urutan wali itu sendiri.

Tidak disebut jika ayah tidak memberi nafkah, dia gugur hak walinya; ada hadis Rasulullah SAW menyebut ‘Tidak sah nikah melainkan wali yang adil dan ada saksi yang adil.” (Riwayat Ahmad)

Yang dimaksudkan dengan adil ialah seseorang itu berpegang kuat (istiqamah) kepada ajaran Islam, menunaikan kewajipan agama, mencegah dirinya melakukan dosa-dosa besar seperti berzina, minum arak, menderhaka kepada kedua-dua ibu bapa dan sebagainya serta berusaha tidak melakukan dosa-dosa kecil.

Wali bersifat adil disyaratkan kerana ia dianggap bertanggungjawab dari segi kehendak agama ketika membuat penilaian bakal suami bagi kepentingan dan maslahat perempuan yang hendak berkahwin itu.

Manakala wali fasik pula, ia sendiri sudah tidak bertanggungjawab ke atas dirinya apatah lagi hendak bertanggungjawab kepada orang lain. Pun begitu masalah ini boleh diselesaikan selepas wali berkenaan beristighfar.

Tidak wajar pernikahan dijalankan tanpa bapa yang masih hidup menjadi wali walaupun saudari bermasalah dengannya.

Carilah dia dulu kerana walau apapun terjadi saudari tetap dibintikan atau dinasab kepada namanya.