.

09 Disember 2009

GAGAL TUNAI NAZAR SOLAT TASBIH

Dr Abdul Salam Muhammad Shukri

SOALAN

SAYA bernazar solat tasbih sekali seminggu sepanjang hidup saya. Tetapi terdapat minggu yang saya gagal berbuat demikian. Tetapi saya akan menggantikannya mengikut berapa kali solat tertinggal. Jika dikenakan kaffarah, berapa yang saya perlu bayar?

NORDIN
Perak


JAWAPAN

NAZAR bermaksud mewajibkan atas diri sendiri melakukan sesuatu ibadat untuk Allah s.w.t yang mana hukum asalnya tidak wajib.

Sesuatu nazar yang berbentuk ibadat yang asalnya sunat akan menjadi wajib dengan bernazar untuk melakukannya seperti yang berlaku pada anda.

Jika tidak dapat melakukan nazar itu, anda perlu membayar kaffarah nazar. Ia sama dengan kaffarah sumpah.

Allah berfirman: "Kamu tidak dikira salah oleh Allah mengenai sumpah kamu yang tidak disengajakan (untuk bersumpah), akan tetapi kamu dikira salah oleh-Nya dengan sebab sumpah yang sengaja kamu buat dengan bersungguh-sungguh.

Maka bayaran dendanya ialah memberi makan sepuluh orang miskin daripada jenis makanan yang sederhana yang kamu (biasa) berikan kepada keluarga kamu, atau memberi pakaian untuk mereka atau memerdekakan seorang hamba.

Kemudian sesiapa yang tidak dapat (menunaikan denda yang tersebut), maka hendaklah ia berpuasa tiga hari sebagai denda penebus sumpah apabila kamu bersumpah. Dan jagalah, peliharalah sumpah kamu. Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu ayat-ayat-Nya (hukum-hukum agama-Nya) supaya kamu bersyukur." (Surah al-Maidah (5): ayat 89).

Berdasarkan kepada ayat di atas, kaffarah (penebus) bagi nazar adalah seperti memberi makan kepada 10 orang miskin, memberi pakaian kepada 10 orang miskin atau memerdekakan seorang hamba dan sekiranya tidak mampu melakukan salah satu daripada ketiga-tiga perkara di atas bolehlah berpuasa selama tiga hari sebagai ganti.

Dengan berbuat demikian 'hutang' kita dengan Allah akan dapat ditebus.