.

09 Disember 2009

TIDAK TAHU MAKANAN DIMASAK BERSAMA ARAK

Dr Abdul Salam Muhammad Shukri

SOALAN

ADAKAH berdosa jika makan makanan yang dimasukkan sebarang alkohol dalam masakan sedangkan kita tidak mengetahuinya?

EEFA,
JOHOR


JAWAPAN

MAKANAN yang Islam benarkan ialah makanan yang halal lagi baik. Allah berfirman "Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi, yang halal lagi baik dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu.". (Surah al-Baqarah ayat 168).

Makanan halal adalah makanan yang tidak diharamkan Allah. Antara yang di haramkan ialah bangkai, darah, babi sebagaimana firman-Nya: "Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai, dan darah (yang keluar mengalir), daging babi (termasuk semuanya) ..." (Surah al-Maidah ayat 3).

Makanan yang baik ialah yang tidak membawa mudarat kepada badan dan akal termasuk yang bercampur dengan yang haram, najis, terkena najis, dan buruk dan jelek (khabith).

Apabila memakan makanan haram secara sengaja tanpa dalam keadaan darurat, ia dikirakan berdosa. Makan secara tidak sengaja termasuk tidak mengetahui perkara yang sebenar dan dalam keadaan darurat tidak berdosa. Allah berfirman: "Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, darah, daging babi, dan binatang-binatang yang disembelih tidak kerana Allah, maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak menginginkannya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu), maka tidaklah ia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Surah al-Baqarah ayat 173).