.

24 April 2013

NIKAH DI LUAR SEMPADAN

Dr. Mashitah
SOALAN

PADA Februari 2011, saya dan suami selamat diijabkabulkan di Songkhla, Thailand selatan. Tindakan itu diambil kerana hubungan kami tidak direstui keluarga dan bagi mengelakkan maksiat.

Beberapa kali saya mengutarakan hasrat untuk bernikah dengan kekasih pada keluarga, namun tidak diterima hingga mereka menyuruh saya memilih mereka atau suami.

Alasan diberi ialah mereka takut suami mengawal dan menghalang saya berjumpa mereka, sedangkan hingga ke hari ini walaupun sah bergelar isterinya, dia tidak pernah menghalang saya.

Setahun lebih kami merahsiakan hubungan suami isteri dan Julai lalu, saya disahkan mengandung. Apakah nasihat terbaik untuk menyelesaikan masalah ini?


REEN
Alor Setar


JAWAPAN
Perkhawinan di luar sempadan, walaupun sah pada sudut agama kerana cukup syarat, ia tetap menjadi kesalahan pada sudut perundangan keluarga di negara kita.

Perkara terbaik yang puan perlu lakukan sekarang ialah mendaftarkan perkahwinan di Malaysia terlebih dahulu.

Walaupun nanti denda dikenakan, dengan mendaftar perkahwinan ini, hak puan sebagai isteri akan terjamin.

Jika tidak, anak yang bakal dilahirkan akan berdepan masalah. Bagaimana hendak mendaftarkan kelahiran sedangkan tiada perkahwinan didaftarkan? Selepas selesai pendaftaran, carilah jalan terbaik untuk memaklumkan keluarga apa yang berlaku.