.

04 Julai 2013

PERBANDINGAN 4 MAZHAB - WUDHU' BATAL SENTUH WANITA

SOALAN

Apakah menyentuh wanita membatalkan wudhu'?


JAWAPAN
Dalam hal ini ada 2 pendapat:

Pendapat pertama : tidak membatalkan wudhu'
Hanafi: Menyentuh kulit perempuan ajnabi tidak membatalkan secara mutlak, meski dengan tujuan talazzuz atau merasainya ketika bersentuhan.

Dalil:
"Atau jika kamu (lelaki) menyentuh (laamastum) perempuan." (al-Maidah:6)

a. Hanafi menafsirkannya laamastum dengan jimak, bukan bersentuhan
b. Rasulullah saw disentuh Aisyah ketika solat malam, tapi beliau tetap melangsungkan solatnya (HR Muslim).

Demikian pula bahwa Rasulullah saw mencium istrinya kemudian pergi ke masjid dan solat tanpa wudhu' lagi (HR. Ahmad dan Al-Arbaah)

Pendapat kedua : membatalkan wudhu'

Mazhab Syafi'i, hukumnya batal secara mutlak (tanpa syarat). Ini termasuk dengan isteri sendiri.


Mazhab Maliki: Menyentuh kulit perempuan ajanabi (asing/bukan muhrim) membatalkan wudhu' jika dengan tujuan `talazzuz' (berlazat-lazat), atau mendapat kelazatan ketika bersentuhan.


Dalil
"Atau jika kamu (lelaki) menyentuh (laamastum) perempuan." (al-Maidah:6)
Mereka menafsirkan laamastum (mulamasah) pada ayat di atas- dengan maksud bersentuhan (al-lams)

Manakala Maliki menghimpunkan hujah-hujah yang dikemukakan oleh ulamak syafi'i dan hanafi.

(lihat: Dr Muhamad Bakar Ismail di dalam al-Feqh al-Wadhih minal Kitab was Sunnah, vol 1, hal 62)