.

04 Julai 2013

SUMPAH BATAL DENGAN KAFARAH

Fikrah Dr. Salam

SOALAN

Antara saya dan pasangan berlaku pertengkaran kecil baru-baru ini. Berikutan itu, saya menghantar satu SMS untuk memberi kepercayaan kepadanya. Ia berbunyi seperti: ‘Saya berjanji dan bersumpah jika terjadinya perkara begini lagi, maka dengan ini gugur hubungan kita.’

Bagaimanapun, pasangan saya tidak bersetuju dengan SMS yang saya berikan itu. Mohon perjelasan Dr, adakah ini dikira taklik dan jika benar, bagaimanakah untuk saya membatalkan taklik ini? Bantuan Dr amat dihargai.

Abidurrahman
Kuala Lumpur


JAWAPAN

Cerai taklik ialah perceraian yang dikaitkan dengan sesuatu syarat ditetapkan. Kata-kata di atas termasuk dalam kategori taklik cerai. Ia juga dibuat dalam bentuk sumpah.

Anda boleh membatalkan sumpah berkenaan. Cuma ia perlu dibayar kafarah (kifarat) sumpah apabila sumpah dibatalkan.

Termasuk dalam kafarah sumpah ialah sama ada anda (memilih) memberi makan 10 orang miskin, memberi mereka pakaian atau memerdekakan seorang hamba.

Sekiranya anda tidak mampu melakukan satu daripadanya, hendaklah berpuasa sebanyak tiga hari sebagai ganti.

Hal ini dijelaskan dalam ayat al-Quran, maksudnya: “Kamu tidak dikira salah oleh Allah mengenai sumpah kamu yang tidak disengajakan, tetapi kamu dikira salah oleh-Nya dengan sebab sumpah yang sengaja kamu buat.

“Dendanya ialah memberi makan 10 orang miskin daripada jenis makanan sederhana yang kamu berikan kepada keluarga kamu atau memberi pakaian untuk mereka atau memerdekakan seorang hamba.

“Kemudian sesiapa yang tidak dapat, maka hendaklah dia berpuasa tiga hari. Yang demikian itu ialah denda sumpahmu apabila kamu bersumpah.

“Dan jagalah sumpah kamu. Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu ayat-Nya supaya kamu bersyukur.”
(Surah al-Ma’idah, ayat 89)