.

27 Jun 2009

KAHWINI SEPUPU

Fikrah Dr. Salam, Harian Metro

SOALAN

SAYA ada seorang rakan yang mengadakan hubungan cinta dengan sepupunya apabila bapa lelaki dan bapa wanita berkenaan adik-beradik.

Persoalannya adakah mereka boleh bernikah sedangkan bapa mereka adalah adik-beradik dan apakah hukumnya?


Ini kerana lelaki terbabit terlalu mencintai wanita berkenaan dan wanita itu tidak boleh mengandung disebabkan menjalani pembedahan membuang kanser rahim. Tiada seorang pun yang mahu menerima wanita berkenaan disebabkan masalah itu.

HAMBA ALLAH,
Kuala Lumpur.


JAWAPAN


PERKAHWINAN antara sepupu masih dibenarkan dalam Islam. Memilih untuk mengahwini gadis itu adalah pilihannya sendiri. Islam tidak menghalang perkahwinan berkenaan.

Bagaimanapun, Islam lebih menyukai agar suatu perkahwinan itu dapat melahirkan zuriat yang ramai.

Dalam hubungan ini ada seorang lelaki bertanya Rasulullah s.a.w bermaksud: "Wahai Rasulullah, saya jatuh cinta dengan seorang perempuan yang berketurunan baik, berkedudukan dan kaya cuma dia tidak boleh beranak. Adakah boleh saya berkahwin dengannya?" Rasulullah s.a.w melarangnya. Kemudian lelaki itu datang dan bertanya kepada Rasulullah kali kedua. Rasulullah menjawabnya sama dengan pertama. Lelaki itu datang dan bertanya kali ketiga. Lalu Rasulullah menjawab: "Berkahwinlah dengan perempuan yang boleh beranak ramai dan bersifat lemah lembut serta bermesra, sesungguhnya aku akan bermegah dengan kamu terhadap umat yang ramai." (Hadis Riwayat Abu Dawud, an-Nasa'i dan al-Hakim)