.

04 Februari 2010

MIQAT UMRAH DI JEDDAH

Dr. Mashitah Ibrahim

SOALAN

SAYA ada soalan mengenai umrah. Saya ingin tahu di manakah tempat miqat bagi saya kerana saya akan turun di Jeddah terlebih dulu untuk beberapa hari berjumpa ibu bapa yang menetap di sana.

Selepas itu barulah saya akan pergi ke Makkah untuk mengerjakan umrah. Adakah Miqat saya sama seperti jemaah umrah/haji yang lain yang datang dari Malaysia atau sama seperti penduduk yang bermastautin di sana?

INGIN TAHU
Kuala Lumpur

JAWAPAN

Bagi mengerjakan umrah dan haji ada miqatnya yang tersendiri. Miqat dibahagikan kepada dua iaitu Miqat Zamani - batas yang ditentukan berdasarkan waktu: Bagi haji, miqat bermula pada bulan Syawal sampai terbit fajar tanggal 10 Zulhijjah iaitu ketika ibadat haji dilaksanakan. Bagi umrah pula, Miqat Zamani bermula bila-bila masa sepanjang tahun memandangkan umrah boleh dilakukan bila-bila masa.

Kedua; Miqat Makani - batas yang ditentukan berdasarkan tempat: Bagi mereka yang duduk di Makkah, tempat untuk ihram haji adalah Makkah itu sendiri (rumah sendiri). Bagi umrah pula ialah keluar dari tanah haram Makkah iaitu seelok-eloknya di Jiranah, Taneim atau Hudaibiyah. Bagi mereka yang datang dari sebelah timur seperti Malaysia, tempatnya adalah di Yalamlam atau Jeddah. Jika berniat dari Jeddah maka perlulah membayar dam kerana melanggar miqat.