.

04 Februari 2010

SERAH SEMUA HARTA AYAH KEPADA IBU

Dr. Mashitah Ibrahim

SOALAN

BAPA saya baru meninggal dunia dan emak saya masih hidup serta saya mempunyai empat adik beradik semuanya lelaki. Apabila bapa saya meninggal, kami empat beradik bersetuju dan bersepakat untuk menyerahkan semua peninggalan bapa saya kepada emak iaitu, duit, duit simpanan KWSP, rumah, kenderaan, pakaian dan lain-lain kepunyaan arwah tanpa mengagihkannya secara hukum faraid. Bolehkah kami berbuat demikian? Selepas emak saya menerima semua peninggalan itu beliau mengizinkan kami empat beradik menggunakan semua peninggalan arwah seperti dinyatakan di atas. Emak juga meminta kami membantu beliau untuk melaksanakan keinginan arwah seperti menyiapkan rumah dengan menggunakan wang peninggalan arwah. Adakah ia dibolehkan? Adakah kami berdosa kerana tidak mengikut hukum faraid?

YUS
Melaka

JAWAPAN

Hukum faraid hanya akan dilaksanakan bila si mati tidak merancang pembahagian harta. Dalam masalah ini, jika semua pewaris sepakat dan bersetuju untuk melepaskan hak mereka dan memberikan pada ibu, maka mereka boleh berbuat demikian. Dengan persetujuan semua pihak pewaris untuk menghadiahkan kepada ibu, kini harta itu menjadi milik ibu. Dia berhak sepenuhnya untuk menggunakannya sama ada menyiapkan rumah atau apa saja yang dihajati kerana harta itu sudah menjadi miliknya.