.

13 Oktober 2010

KELIRU BERBINKAN BUKAN BAPA SEBENAR

SOALAN

SAYA seorang lelaki berumur 26 tahun. Baru-baru ini saya dapat tahu saya anak luar nikah. Ini bermakna ayah saya sekarang bukan ayah sebenar, tetapi nama saya dibinkan dengan namanya.

Perlukah saya menukar nama? Kalau perlu di mana perlu saya rujuk?

DEEN, Johor

JAWAPAN

ISLAM sangat menitikberatkan nasab (keturunan) bagi menjaga pertalian darah dan keluarga. Contohnya apabila mengambil anak angkat, anak itu hendaklah dibin atau dibintikan kepada ayahnya yang sebenar dan bukan bapa angkat.

Ini bagi memastikan perhubungan keluarga antara anak dan ibu bapa tidak terputus. Jika ayahnya tidak diketahui atau ibu bapanya bukan Islam, anak terbabit hendaklah dibinkan dengan Abdullah.

Begitu juga bagi anak yang lahir bukan dalam perkahwinan yang sah (tak sah taraf), ia hendaklah juga dibinkan dengan Abdullah.

Bagaimanapun, apabila anak sudah dibinkan dengan bukan ayah sebenar (anak angkat atau suami kepada ibu kepada anak yang lahir dalam perkahwinan antara kedua-duanya) dan ayah itu tidak menafikan taraf anaknya, dia hendaklah diterima pada zahir.

Pertukaran nama mungkin dibolehkan jika dibuat surat sumpah berhubung perkara itu serta dilaporkan kepada Jabatan Pendaftaran.