.

30 Mac 2010

ISTERI MENGHALANG KEHAMILAN

Sumber: JAKIM

SOALAN

saya surirumah tangga berumur 43 tahun.saya sudah mempunyai 5 orang anak. Masalah saya sekarang ialah saya hanya merancang kehamilan melalui kiraan putaran haid dan baru-baru ini period saya lambat selama seminggu dan alangkah susah hati saya sebab saya takut saya termengandung di usia begini dan saya pernah meminta izin dari suami untuk mengambil pil perancang atau IOD untuk pencegah kehamilan tapi dia tidak mengizinkan dengan alasan semua itu akan memudaratkan kesihatan.
soalan saya boleh atau tidak saya melakukan IOD sendiri tanpa pengetahuan suami saya? berdosakah saya kalau saya berbuat begitu?

JAWAPAN

Menurut keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan kali ke 12 pada 20 januari 1977 mengenai rancangan keluarga mengandungi tiga bahagian:

i. Memandulkan lelaki atau perempuan hukumnya adalah haram.
ii. Mencegah beranak atau menghadkan bilangan anak hukumnya adalah haram melainkan dengan sebab-sebab yang diharuskan oleh syarak bagi orang-orang perseorangan.

iii. Menyusun keluarga dari segi kesihatan, pelajaran dan kebahagiaan keluarga dengan cara yang lain daripada ( i ) dan ( ii ) di atas ialah harus.

Dalam situasi puan sebaik-baiknya berbincang dengan suami untuk mendapat nasihat doktor mengenai penggunaan peralatan tersebut. Sekiranya puan menggunakan peralatan tersebut tanpa keizinan suami maka adalah berdosa dan puan perlu memohon maaf sekiranya telah menggunakan IUD tanpa pengetahuannya.