.

30 Mac 2010

PEMUZIK, LAGU, TEMPAT PERLU SELARAS SYARIAT

Fikrah Dr. Salam, Harian Metro

SOALAN

APAKAH hukum bermain gitar dan peralatan muzik lain? Setahu saya, ia haram jika tujuan alat itu digunakan di tempat maksiat dan melalaikan manusia.

HASSAN,
Selangor.


JAWAPAN

TERDAPAT hadis Nabi yang melarang penggunaan alatan muzik tertentu termasuk gitar dan alat ditiup seperti serunai. Ada ulama yang mengharamkan penggunaannya.

Sesetengah ulama mengkaji sebab atau 'ilah' di sebalik larangan berkenaan jika alat berkenaan digunakan pada majlis maksiat dan yang menggunakannya pula terdiri daripada orang fasik, pelaku maksiat serta peminum arak.

Sebab itu, ia dilarang, tetapi apabila ia tidak membabitkan perkara maksiat, maka ia diharuskan. Syariah Islam tentunya mempunyai sebab melarang penggunaan alat muzik seperti di atas.

Pertama, Islam lebih mementingkan perkara berfaedah daripada hiburan semata-mata.

Kedua, alat berkenaan lebih cenderung melakukan pembaziran masa selain melalaikan manusia daripada mengingati Allah.

Ketiga, manusia mudah terpengaruh dengan godaan syaitan dan apabila mereka leka dengan hiburan dan alat muzik amat mudah mereka menuju ke jalan kesesatan.

Keempat, jika keadaan memerlukan penggunaan alat muzik atau hiburan, batas syarak dan etika muzik, pemuzik, lagu dan tempat hendaklah selari dengan ajaran Islam.

Walaupun muzik dan lagu adalah sebagai alternatif dakwah, matlamat untuk pengabdian yang sebenar kepada Allah mungkin tidak tercapai.

Muzik dan lagu hanya memberi kesan luaran dan santai semata-mata. Islam amat mementingkan amalan dan pembentukan akhlak mulia melalui pendekatan yang bermanfaat.