.

29 September 2014

KELIRU ANTARA DARAH HAID DAN ISTIHADHAH

FIKRAH DR. SALAM


SOALAN

Saya berusia 16 tahun. Saya datang haid cukup lama dan mandi wajib pada hari ke-15.
Pada pengetahuan saya haid sampai 14 hari saja dan selebihnya darah penyakit.

Adakah darah itu darah haid atau sebaliknya?

Macam mana hendak mengetahui saya haid pada bulan berikutnya dan hendak membezakan darah haid atau darah penyakit?

Saya sudah pergi klinik tapi masih sama. Kalau berhenti pun untuk tiga bulan, kemudian berlaku hal yang sama.


Keliru
Kuala Lumpur


JAWAPAN

Terdapat tiga jenis pendarahan berlaku kepada wanita iaitu darah haid, darah istihadhah dan darah nifas.

Keluarnya darah haid melambangkan kesempurnaan anggota dalaman bagi seseorang wanita.

Darah haid berlaku pada setiap bulan dan tempohnya antara sehari semalam dan 15 hari 15 malam.

Tempohnya mungkin berlainan antara seorang wanita dengan wanita yang lain.
Biasanya tempoh haid adalah dari enam hari enam malam sehingga tujuh hari tujuh malam.

Apabila darah masih keluar melebihi tempoh haid itu, wanita dikira mengalami darah istihadhah (penyakit).

Sewaktu tempoh darah istihadhah wanita tidak dikenakan larangan seperti wanita dalam haid atau nifas.

Dengan itu seseorang wanita hendaklah menunaikan segala perintah Allah seperti biasa termasuk solat.

Untuk mengetahui jangkaan kedatangan haid, saya mencadangkan supaya anda mencatat tarikh kedatangan haid setiap bulan dalam kalendar, bila ia bermula dan berakhir.

Dengan itu kita dapat mengagak tempoh masa kedatangan haid dalam bulan seterusnya.

Ini penting dalam mengurus kehidupan harian setiap wanita.

Ada baiknya bertanya ibu dan orang rapat dengan kita bagi mendapat nasihat mereka mengenai soal haid dan perkara lain yang penting.