.

29 September 2014

LARANGAN BERBUAL KETIKA KHATIB SEDANG BERKHUTBAH

FIKRAH DR. SALAM

SOALAN

Saya ingin bertanya hukum bagi seseorang yang bercakap-cakap ketika khatib menyampaikan khutbah solat Jumaat.

Bagaimana cara yang terbaik untuk menasihati mereka terutama kepada warga emas?

Bagaimana pula hukum seseorang itu yang kerap melintasi saf sehingga mengganggu makmum lain yang sedang khusyuk mendengar khutbah? Mohon pencerahan. Terima kasih.

Hamba Allah
Kulim, Kedah



JAWAPAN

Bercakap-cakap sewaktu khatib berkhutbah membawa kepada batalnya pahala Jumaat.
Ini kerana tujuan khutbah ialah untuk mengingatkan semua umat Islam mengenai tanggungjawab masing-masing secara mingguan.

Ia adalah media penting dalam menyedarkan umat Islam terutama kepentingan takwa kepada Allah.

Dengan sebab itu Nabi SAW mengingatkan umatnya supaya mendengar khutbah yang disampaikan.
Malah, dalam satu hadis diterangkan bahawa menyuruh kawan di sebelah supaya berdiam diri dan mendengar khutbah dianggap sebagai lalai.

Hal ini jelas daripada hadis diriwayatkan Abu Hurairah RA bahawa Nabi SAW bersabda: “Jika anda berkata-kata kepada teman anda (dengan kata) ‘diam’ sementara imam sedang membaca khutbah, anda telah lalai (lagha).” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Cara terbaik apabila kita melihat ada dalam kalangan makmum bercakap-cakap sewaktu khutbah ialah dengan memberitahu kepada bilal selepas solat Jumaat dan meminta jasa baik beliau untuk mengingatkan jemaah supaya mendengar khutbah dengan khusyuk pada minggu mendatang.

Pada kebiasaannya bilal membaca hadis di atas sebelum khutbah Jumaat bermula. Agar lebih jelas, adalah baik hadis itu dihuraikan serba sedikit selepas ia dibaca.

Anda juga boleh menemui imam supaya mengingatkan jemaah mengenai kepentingan mendengar khutbah dan larangan berbual-bual ketika khutbah disampaikan.