.

29 September 2014

ISTERI INGKAR SETIAP KALI DISURUH SOLAT

FIKRAH DR. SALAM


SOALAN
Saya berkahwin selama hampir empat tahun. Namun, sepanjang usia perkahwinan saya tidak pernah melihat isteri melakukan solat.

Puas saya menyuruh dan mengajaknya bersolat bersama, tetapi masih juga tidak mahu bersolat.

Apakah yang perlu saya lakukan untuk mengajak isteri bersolat bersama dan mendekatkan diri dengan agama?

Mohamad
Kuala Lumpur



JAWAPAN
Ada beberapa perkara perlu difikirkan sebelum langkah tertentu boleh diambil bagi menggerakkan isteri supaya rajin bersolat, antaranya latar belakang keluarganya dan pendidikan diterima perlu dikenal pasti sama ada keluarganya mengamalkan solat atau tidak.

Jika solat bukan amalan keluarga dan isteri tidak diasuh sejak kecil, ia menjadi susah untuk dilakukan apabila sudah dewasa.

Bagaimanapun, apabila seseorang sudah dewasa dan fikiran sudah matang sepatutnya rasa tanggungjawab terhadap Allah akan lahir sendiri.

Namun, ia tidak berlaku dalam kes isteri anda walaupun anda sendiri kuat beribadah.

Keduanya, kita perlu sedar ia adalah ujian Allah kepada diri sendiri apabila mendapat isteri yang tidak mahu bersolat.

Suami bertanggungjawab menjauhkan diri dan keluarga dari api neraka. Dengan itu tugas berdakwah perlu diteruskan dan tindakan itu mendapat ganjaran pahala daripada Allah.

Seterusnya langkah yang boleh diambil ialah:

(1) Mengelakkan daripada mengajak secara berterusan kerana ia menimbulkan kebosanan daripada isteri dan menyebabkan dia menjadi bertambah degil. Biasanya suruhan secara berkala dapat mengubah seseorang.


(2) Cuba mencari nilai kebaikan lain yang ada pada isteri seperti sifatnya yang pemurah, rajin mengemas, memasak dan sebagainya.

Ia perlu diberi pujian sehingga menimbulkan kesedaran untuk menambah kebaikan lain termasuk melaksanakan kewajipan bersolat. Ini kerana solat membawa kebaikan dunia dan akhirat.


(3) Mengingatkan isteri supaya terus melakukan kebaikan dari waktu ke waktu. Ini dapat mendorong isteri terus berbakti sehingga menunaikan fardu solat.


(4) Menjadikan diri sendiri sebagai contoh terbaik kepada isteri dan anak dalam aspek kehidupan, misalnya pekerjaan, akhlak dan sebagainya.

Ini dapat membuka fikiran isteri, menggerakkan fitrah kebaikan yang ada dan mempengaruhi kehidupannya nanti.

Solat wahana kepada semua kejayaan anda seperti sikap menghargai waktu, kebersihan dan sebagainya.