.

29 September 2014

KERJAKAN UMRAH NIAT DARI JEDDAH

FIKRAH DR. SALAM


SOALAN

Dua tahun lalu, saya dan rakan ke Riyadh, Arab Saudi atas urusan perniagaan.

Selesai urusan itu, rakan niaga iaitu rakyat negara berkenaan menjemput kami untuk melakukan umrah.

Malam itu kami terbang ke Jeddah. Pagi esoknya, kami memakai ihram di hotel di Jeddah dan bertolak ke Makkah ditemani dua kakitangan berbangsa Arab menaiki kereta.

Sewaktu perjalanan ke Makkah saya bertanyakan kepada mereka mengenai di mana harus kami bermiqat, namun diberitahu kami tidak perlu dan diberikan sebab (maaf, saya lupa sebab yang diberikan).

Kami terus ke Makkah dan melakukan umrah dan apabila selesai kami pulang ke Malaysia pada hari sama.

Soalan saya, apakah hukum umrah kami? Apa yang harus kami lakukan berdasarkan jawapan kepada soalan pertama? Mohon pencerahan.

Keliru
Kuala Lumpur


JAWAPAN

Hukum umrah menjadi sah apabila melaksanakan semua rukunnya iaitu (1) berniat di miqat, (2) tawaf, (3) saie, (4) bercukur dengan sekurang-kurangnya menggugurkan tiga helai rambut dan (5) tertib.

Apabila sempurna kelima-lima rukun ini, maka sah umrah.

Secara umum miqat bagi umrah sama dengan miqat haji iaitu di Makkah bagi orang tinggal di Makkah, Dhu Hulaifah (Bi’r Ali) bagi yang datang dari Madinah dan Juhfah bagi yang datang dari Mesir.

Bagi yang datang dari Asia dan perjalanan laut di Yalamlam, Qarn al-Manazil bagi yang datang dari Kuwait, Najd, Yaman dan yang datang dari kapal terbang melalui ruang angkasa Kuwait serta Dhat Irqin bagi yang datang dari Iraq.

Miqat adalah sempadan bagi orang yang hendak mengerjakan haji dan umrah. Orang yang hendak menunaikan haji atau umrah yang melewati miqat tanpa ihram, wajib dia kembali semula ke miqat untuk berihram dan berniat.

Dalam kes anda berdua umrah sah apabila melaksanakan semua rukun berkenaan.
Anda memasuki Makkah (tanah haram) dengan memakai ihram di Jeddah dan datang ke Makkah dengan niat untuk menunaikan umrah.