.

10 Jun 2013

FESYEN ATAU MENUTUP AURAT

Fikrah Dr. Salam


SOALAN
Mutakhir ini kita mendapati sesetengah wanita terutama golongan muda gemar memakai pakaian ketat, sehingga menzahirkan bentuk tubuh, walaupun pada masa sama bertudung dan menutup rambut.

Malah, seluar atau kain dipakai pula berwarna yang menarik perhatian umum, contohnya berseluar merah, hijau dan seumpamanya.

Ada juga yang kain bajunya terlalu tipis sehingga boleh dikatakan begitu seksi sedangkan semua itu boleh menjadi bualan sekumpulan lelaki yang memandang ke arah si pemakai terbabit.

Jadi Dr, apakah cara pemakaian sebegini dibenarkan dan bertepatan dengan etika berpakaian dalam Islam? Apakah lelaki yang bercerita mengenai hal seseorang wanita terbabit dikira berdosa?


Man, Selangor


JAWAPAN

Islam melihat aurat bagi seorang wanita ialah seluruh tubuhnya berbanding aurat lelaki iaitu antara pusat dan lutut. Pengecualian bagi wanita ialah apa yang zahir dan ini termasuk muka dan dua tapak tangan.

Menutup aurat menjadi tidak sempurna apabila seorang wanita yang bertudung memakai pakaian ketat sehingga menzahirkan bentuk tubuh.

Perkara ini jelas seperti dalam firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan katakanlah kepada perempuan yang beriman itu supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka.

“Dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mentua mereka, atau anak mereka, atau anak tiri mereka, atau saudara mereka atau anak bagi saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara mereka yang perempuan, atau perempuan Islam atau hamba mereka atau orang gaji daripada orang lelaki yang telah tua dan tiada keinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi mengenai aurat perempuan.


“Dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi daripada perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang yang beriman supaya kamu berjaya.” (Surah an-Nur, ayat 31)

Isu yang timbul ialah mengenai wanita Islam yang tidak berpakaian menepati seperti diajarkan Islam.

Punca perlu dicari dan ia termasuk terpengaruh dengan dunia glamor, tidak mendapat pendidikan Islam sempurna dan masyarakat yang inginkan kebebasan.

Wanita sebegini perlu diajak mendekatkan diri kepada Allah dengan mempraktikkan ajaran Islam di peringkat asas terutama melaksanakan ibadat solat. Sememangnya solat itu dapat mencegah perlakuan dosa dan perkara mungkar.

Bagi lelaki pula, Islam juga menyuruh mereka menjaga pandangan dengan tidak melihat perkara haram.

Dalam hal ini lelaki juga tidak dibenarkan melihat dengan perasaan syahwat kepada wanita yang seksi dan mendedahkan aurat. Dengan mengalihkan pandangan, mereka mendapat ganjaran pahala daripada Allah.

Sekiranya mereka berbuat sebaliknya, mereka akan terdedah kepada dosa dan maksiat.

Begitu juga bercerita mengenai wanita berpakaian seksi dan sebagainya. Ia boleh mengarah kepada perlakuan dosa dan maksiat.

Allah berfirman maksudnya: “Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui mengenai apa yang mereka kerjakan.” (Surah an-Nur, ayat 30)