.

10 Jun 2013

LAFAZ TALAK

Fikrah Dr. Salam

SOALAN

Saya ada soalan mengenai lafaz cerai. Pertanyaan ini berikutan satu drama televisyen yang saya tonton bersama suami. Dua anak kami juga menonton bersama pada malam berkenaan.

Drama itu memaparkan kisah seorang lelaki yang sedang melafazkan cerai kepada isterinya, tetapi belum melafazkannya lagi dan hanya menyebut nama isterinya.

Sewaktu kami menonton drama itu, tiba-tiba ibu suami saya datang dan terus bertanya kepada suami kenapa dengan drama televisyen itu? Suami pun berkata, dia dah kena cerai, dia dah ceraikan isteri dia.

Kemudian secara tiba-tiba suami terus kata, ‘aku ceraikan kau.’ Dalam situasi ini, lafaz cerai itu tidak ditujukan kepada saya (isteri). Ketika suami melafazkan cerai itu, muka dan tubuh badannya menghadap televisyen, malah dia tidak memandang ke arah saya.


Adakah talak itu jatuh terhadap saya? Saya bertanya kepada suami mengenai lafaz itu dan dia memaklumkan yang lafaz berkenaan tidak ditujukan kepada saya, tetapi ditujukan kepada orang di dalam televisyen (iaitu pelakon dalam drama itu). Apa pendapat Dr mengenai masalah saya ini?


Safinaz
Kuala Lumpur


JAWAPAN

Tidak jatuh talak berdasarkan keterangan suami puan itu. Bagaimanapun, setiap pasangan dinasihatkan agar tidak mempermainkan lafaz talak. Ini kerana Islam menganggap kata-kata nikah, talak serta rujuk sebagai perkara serius dan tidak dipermainkan.

Ia bertujuan menjaga keharmonian rumah tangga. Nabi SAW bersabda dengan maksudnya: “Tiga perkara yang bersungguh-sungguh adalah dianggap bersungguh-sungguh dan yang bergurau (main-main) adalah dianggap bersungguh-sungguh iaitu nikah, talak dan rujuk.” (Riwayat at-Tirmidzi)

Seterusnya Nabi SAW bersabda maksudnya: “Sebenci-benci yang halal bagi Allah SWT ialah talak.” (Riwayat at-Tirmidzi dan an-Nasai)