.

10 Jun 2013

MAKAN HASIL TANAMAN DI TANAH KERAJAAN

Fikrah Dr. Salam


SOALAN
Saya ingin mendapat sedikit penjelasan hukum mengenai hasil tanaman. Apakah hukum kita makan dan mengambil buah, daun atau hasil tanaman di tanah milik kerajaan atau di sepanjang jalan raya?

Dahulu saya adalah penduduk di kawasan setinggan dan keluarga bercucuk tanam. Kini kami semua dipindahkan dan penempatan setinggan itu sudah menjadi tanah milik kerajaan, sedangkan tanaman yang keluarga saya tanam masih hidup dan menghasilkan buah.

Apakah hukum jika kami mengambil dan makan hasil tanaman berkenaan? Adakah ia dalam kategori yang sama seperti masalah pertama. Saya mohon Dr memberikan penjelasan.

Nisa
Selangor.


JAWAPAN

Secara umumnya buah- buahan, daun dan hasil tanaman di tanah milik kerajaan atau di sepanjang jalan masih dimiliki oleh orang yang mengusahakannya. Ia dikenali ihya’ al-mawat (menghidupkan tanah yang tidak dimiliki).

Asasnya daripada hadis yang bermaksud: “Sesiapa yang menghidupkan suatu tanah kosong, maka ia menjadi miliknya.” (Riwayat Ahmad dan at-Tirmidzi)
Kita perlu mendapat izin daripada tuan yang mengusahakan tanaman berkenaan sebelum mengambilnya.

Bagaimanapun, dalam Kanun Tanah Negara sekarang apabila kerajaan mengambil tanah berkenaan, pengusaha tidak dapat menuntut pampasan atas kerugiannya kerana dia mengusahakan sesuatu bukan atas tanah miliknya.

Begitu juga sesiapa mengusahakan tanaman di tanah milik kerajaan, hasilnya boleh diambil, dijual atau dibahagikan selagi tidak diambil kerajaan.

Sebenarnya semangat di sebalik prinsip ihya’ al-mawat supaya tiada kawasan terbiar dan tidak produktif. Dengan itu ekonomi negara akan hidup dan berjalan.