.

27 Jun 2013

JATUH TALAK DIBUAT SYARAT

Dr. Mashitah

SOALAN

Beberapa bulan lalu, kami suami isteri bertengkar dan menyebabkan suami berkasar dengan saya tanpa niat mencederakan, gara-gara perihal anak.

Sensitif dengan perbuatannya, saya meletakkan syarat jika suami berlaku kasar terhadap saya lagi, serta-merta jatuh talak.

Permulaannya suami berat untuk bersetuju tetapi melihatkan saya berkeras, akhirnya dia melafazkan dan kami berbaik semula.

Baru-baru ini, suami hampir berkasar lagi dengan memegang dan menarik tangan saya dengan kuat, lalu saya mengingatkan dia mengenai lafaz yang dibuat, lalu dia kembali tenang dan memujuk saya.


Soalan saya, adakah jatuh talak ketika itu? Dan kalau tidak terjatuh, bagaimanakah untuk menarik semula lafaz itu?


ISTERI RUNSING
Linggi


JAWAPAN

Usah bermain dengan talak. Jangan jadikannya syarat perkara kecil seperti pertelingkahan ini, bimbang kelak memakan diri. Suami puan jelas mempunyai sifat panas baran.

Cari jalan lain untuk menyejukkan dirinya dan bukan menjadikan talak sebagai syarat. Jika diikutkan jalan cerita, suami puan hanya hampir berkasar, maka belum jatuh talak.