.

27 Jun 2013

ISTERI AKUI CURANG BERULANG KALI

Dr. Mashitah


SOALAN

Saya ada beberapa persoalan dan memohon pandangan serta nasihat.

1. Wajib atau tidak bagi suami untuk menceraikan isterinya selepas isteri membuat pengakuan berlaku curang sehingga terlanjur (zina) dengan lelaki lain? Si isteri insaf dan bertaubat ketika pengakuan dibuat.

2. Adakah suami dikira dayus jika memaafkan segala dosa si isteri dan tidak menceraikannya dengan alasan sayangkan isteri dan anak?

3. Selepas bertaubat, si isteri menemui semula lelaki lain dan sekali lagi mereka terlanjur. Kemudian si isteri membuat pengakuan kepada si suami dan bertaubat untuk kali kedua. Adakah si suami masih boleh memaafkan si isteri dan meneruskan perkahwinan? Si suami masih sayangkan isteri dan anak dan jika boleh, mahu meneruskan perkahwinan.


4. Jika si suami menceraikan isteri atas sebab-sebab di atas, bolehkah mereka rujuk semula ketika idah atau berkahwin semula selepas tempoh idah?



HAFIZ
Selayang,


JAWAPAN


Memaafkan orang yang bersalah sangat dianjurkan dalam Islam. Ia adalah sifat yang sangat mulia dan terpuji di sisi Allah.

Sesiapa yang bertaubat mesti jujur dalam taubatnya.

Taubat terbaik ialah taubat nasuha iaitu taubat yang benar-benar membersihkan seorang Islam sehingga dia tidak mahu lagi kembali kepada dosa lama.

Jika seorang yang bertaubat kembali melakukan dosa, dia perlu mengulangi taubatnya.

Manusia memang lemah berdepan nafsu sehingga tidak mustahil boleh melakukan dosa berulang kali.

Dayus suami jika dia membiarkan isterinya dalam maksiat tanpa rasa cemburu, tetapi suami juga mempunyai hak memaafkan isterinya demi menyelamatkan isteri daripada terus berdosa dan menyelamatkan keluarga.