.

29 September 2009

BERDOSA ISTERI BUAT SUAMI CEMBURU

Datuk Dr Mashitah Ibrahim

SOALAN

SAYA ingin bertanya mengenai peranan isteri dan dosa. Apakah hukumnya jika seorang isteri berkawan dengan lelaki lain tanpa pengetahuan suaminya?


Mereka berkawan hanya melalui telefon bimbit dan Internet. Adakah si isteri dianggap berdosa walhal berkawan hanya untuk bertukar-tukar fikiran dan pendapat.

Selain itu, adakah seorang isteri berdosa jika berkawan dengan suami orang tanpa sebarang perasaan cinta, sebaliknya sekadar berkawan.

Dan bolehkah seseorang isteri berkawan dengan lelaki lain untuk membuatkan suaminya cemburu dan sayang pada isteri kerana si suami ada hubungan dengan wanita lain? Dalam erti kata lain supaya suami beri perhatian pada si isteri?

AJ
Klang


JAWAPAN

Seorang lelaki dan perempuan mempunyai batas pergaulan. Apalagi jika berstatus sebagai isteri, pergaulannya lebih terbatas.

Dia boleh mempunyai kawan berlainan jantina tetapi perlu menjaga kehormatan dirinya sebagai isteri orang dan perkara ini harus dalam makluman suami supaya tidak timbul fitnah sesama mereka.

Sebagai sahabat, kita dituntut mengasihi sesama umat Islam seperti tuntutan dalam hadis Rasulullah SAW. Wajib menjaga batasan pergaulan seperti menjaga pandangan serta tidak bergaul di tempat sunyi yang boleh menimbulkan fitnah. Suami perlu memberi perhatian dan kasih sayang pada isterinya dan bukan isteri orang.

Jika isteri terpaksa berhubung dengan lelaki lain dengan niat menarik perhatian suami yang mempunyai hubungan dengan perempuan lain pula, kedua-duanya berdosa.

Ingatlah pesan Nabi Muhammad SAW: ‘bila seorang lelaki bersama perempuan lain yang bukan mahramnya maka orang yang ketiga adalah syaitan’. Oleh itu berwaspadalah dengan tindakan anda.