.

29 September 2009

KAFARAH KERANA JIMAK DI BULAN RAMADHAN

Datuk Dr Mashitah Ibrahim

SOALAN

SAYA musykil dan ingin bertanya berkenaan hukum berjimak bagi suami isteri pada siang hari di bulan Ramadan. Ada pendapat menyatakan wajib kafarah bagi kedua-duanya jika puasanya terbatal akibat bersetubuh. Ada pendapat menyatakan jika puasanya sudah terbatal dulu dengan minum air misalnya selepas itu baru berjimak maka tidak wajib kafarah. Hanya wajib qada puasa yang terbatal itu.

MIKHAIL
Johor Bahru


JAWAPAN
Setiap amalan dilakukan akan dinilai dengan niat kita melakukannya.

Allah mengetahui niat seseorang hamba. Ramadan perlu dihormati. Berpuasa di bulan Ramadan adalah satu daripada perkara wajib bagi umat Islam. Oleh itu, berbuka puasa secara sengaja adalah berdosa.

Jika seseorang membatalkan puasa dengan niat untuk bersetubuh, walaupun puasa dibatalkan dengan minum air terlebih dulu tetapi memang berniat untuk berjimak, kafarah tetap dikenakan.

Dengan demikian anda bukan saja berdosa kerana berjimak, malah berdosa kerana berbuka puasa.

Puasa yang dibatalkan wajib diganti. Hukum melakukan jimak di bulan Ramadan adalah haram walaupun perbuatan itu didahului dengan berbuka puasa kerana perbuatan itu mencabuli kehormatan bulan Ramadan.

Kafarah puasa ialah pertama memerdeka hamba dan kedua berpuasa dua bulan berturut-turut. Ketiga memberi makan 60 orang miskin.