.

02 September 2009

SOLAT TIDAK BOLEH DIGANTI DENGAN ORANG LAIN

Datuk Dr Mashitah Ibrahim

SOALAN
SAYA ingin bertanya, adakah si anak perlu membayar fidyah untuk solat yang ditinggalkan oleh ibu bapa yang meninggal dunia? Kalau perlu, bagaimana caranya?

Yang saya faham, solat adalah hak antara kita dan Allah. Pernah saya terbaca, anak sendiri pun tidak boleh menggantikan solat untuk ibu bapanya. Bayaran fidyah bagi solat si mati menjadi amalan sesetengah tempat dalam masyarakat kita. Minta dijelaskan hukumnya.

Saya juga faham solat tidak wajib bagi orang yang tidak sedar, termasuk tertidur. Adakah pesakit yang tidak sedarkan diri dan ada di ICU dengan segala sokongan hayat diwajibkan bersolat?

Jika amalan fidyah untuk solat si mati memang dituntut, adakah solat yang ditinggalkan oleh si mati ketika tidak sedar termasuk dalam solat yang perlu difidyahkan?

INGIN PENJELASAN
Ampang



JAWAPAN
Solat adalah ibadat badaniah yang tidak boleh digantikan oleh orang lain mahupun anak sendiri. Tidak ada istilah membayar fidyah bagi solat yang tertinggal. Yang ada fidyah ialah bagi puasa tertunggak tahunnya, pun begitu puasa tetap wajib diganti.

Orang yang wajib solat syaratnya ialah berakal tetapi jika ada di ICU dengan keadaan tidak sedarkan diri, bererti solat tidak wajib ketika itu.

Begitu juga bagi tertidur berdasarkan hadis “terangkat qalam (yakni tulisan dosa) bagi mereka yang lupa, tertidur dan dipaksa”, bagaimanapun selepas sedar daripada keadaan itu, dia wajib menunaikannya.