.

02 September 2009

STATUS WASIAT BERBEZA AGAMA

Datuk Dr Mashitah Ibrahim

SOALAN

SAYA adalah saudara baru yang memeluk agama Islam pada 2002. Seorang lagi adik saya juga memeluk Islam tetapi dia melakukannya lebih awal daripada saya.


Kini kakak saya ingin membuat wasiat untuk mengagihkan hartanya, tetapi beliau dinasihatkan oleh peguam supaya tidak memasukkan nama kami berdua yang beragama Islam.

Nasihat beliau itu disebabkan undang-undang syariah tidak akan membenarkan kami menikmati sepenuhnya harta pemberian kakak kami.

Ini kerana mengikut undang-undang syariah, suami kami akan mendapat hak yang lebih terhadap harta berkenaan.

Disebabkan nasihat itu, kami berdua tidak dinamakan sebagai pewaris harta itu.

Jika ditakdirkan sedemikian, saya reda dan terima keputusan itu seadanya.

Namun persoalan saya, adalah benarkan undang-undang syariah mempunyai peruntukan seperti itu?

NUR
Seremban


JAWAPAN

Jika saudara bukan Islam ingin memberi kepada saudaranya yang berlainan agama daripada hartanya sebagai hadiah atau pemberian, dia boleh berbuat demikian dan harus menerimanya begitu juga sebaliknya daripada saudara Islam kepada saudaranya yang bukan Islam.

Selama dia masih hidup dan sebagai hadiah adalah dibolehkan. Yang tidak boleh ialah apabila menjadi pusaka sebagai penerima faraid saja. Harta seorang isteri adalah menjadi milik dirinya dan bukan milik suaminya.

Cuma selepas dia mati jika tidak diwasiatkan hak suami sebanyak ½ jika tiada anak atau ¼ jika ada anak memang ada dalamnya tetapi bukan semuanya terus menjadi milik suami. Islam agama adil dan tidak menganiaya mana-mana pihak.