.

02 September 2009

DILARANG BERLEBIHAN MENGHIAS KUBUR


Datuk Dr Mashitah Ibrahim

SOALAN
SAYA ada kemusykilan mengenai perhiasan di kubur selepas membaca e-mel yang dikirim seorang rakan. Saudara mara saya di negara jiran bukan saja meletakkan batu nesan berukir, malah tembok keliling kubur juga dihias cantik. Pada masa tertentu, penduduk Islam di sana (termasuk saudara mara saya) membalut batu nesan dengan kain putih.

Ada pula yang meletakkan perhiasan lain seperti kipas berpusing di atas kubur. Adakah ini dibenarkan dalam Islam? Saya keliru kerana dalam satu hadis diriwayatkan Imam Muslim menyebut: “Rasulullah melarang kuburan dikapur (disimen), dijadikan tempat duduk, dan juga didirikan bangunan diatasnya.” Apa pendapat Datuk?


KELIRU
Melaka

JAWAPAN
Perkuburan ialah tempat persinggahan selepas mati. Umat Islam dituntut menghormati tanah perkuburan dan menziarahi untuk mendatangkan keinsafan. Adab-adab menziarahi kubur dan menjaga tanah perkuburan sentiasa dijaga.

Membersih dan menghias kubur adalah diharuskan dengan tidak berlebih-lebih atau bermegah serta tidak mengganggu hak orang lain kerana tanah perkuburan ialah hak orang ramai.

Membina binaan di atas kubur dilarang di dalam Islam berdasarkan hadis Nabi yang saudara sebut tadi bermaksud: “Rasulullah SAW melarang mewarnakan kubur dengan kapur putih, duduk di atas kubur dan membina binaan di atasnya.” (Riwayat Muslim)

Menghias kubur dengan tembok ukiran, kipas, meletakkan batu bata sehingga menjadi satu binaan di sekelilingnya adalah dilarang Nabi Muhammad SAW.

Oleh itu, umat Islam tidak perlu menghias sesebuah kubur dengan memasang batu bata berkenaan.

Hiasilah kubur dengan batu nesan saja dengan ditanam pokok di atas kubur supaya daun-daun pokok berkenaan akan mendoakan si mati supaya diampunkan dosanya.

Di dalam hadis jelas mengharamkan seseorang meninggikan kubur dan menghias kubur sehingga mengganggu kubur sebelah dan membawa kepada kemegahan (riak) dan lebih-lebih lagi digunakan sebagai tempat beribadat.

Hadis Nabi yang bermaksud: “Daripada Jabir ra katanya, Rasulullah SAW melarang menembok (meninggikan) kubur dan duduk di atasnya dan dibuatkan rumah di atasnya.”

Setiap negara mempunyai fahaman tersendiri, bagi negara kita yang memegang kepada Ahli Sunnah Wal Jamaah dan apa saja yang boleh membawa kepada syubhah dan bidah eloklah dihindarkan amalan berkenaan.