.

29 September 2009

GUGUR JANIN TUTUP AIB

Datuk Dr Mashitah Ibrahim

SOALAN

SAYA ada kemusykilan mengenai hukum menggugurkan janin yang berusia lebih dua bulan oleh keluarga bagi mengelak aib.


Gadis ini terlanjur dengan teman lelakinya dan mengandung lebih dua bulan. Selepas diketahui keluarganya, mereka nekad menggugurkan kandungan berkenaan di klinik swasta walaupun dibantah gadis terbabit.

Keluarga ini difahamkan bahawa pengguguran itu harus dalam Islam bagi mengelak keaiban pada masa depan. Adakah pengguguran ini termasuk dalam kategori harus dalam Islam?

Bagaimana pula dengan janin itu, adakah ia perlu dikebumikan mengikut Islam? Bagaimana pula pandangan Islam iaitu keluarga seolah-olah bersubahat jika pengguguran haram di sisi agama?

MOHD
Melaka


JAWAPAN

Rasa aib dan malu sepatutnya dirasakan bila kita melanggar perintah Allah atau melakukan maksiat pada Allah. Sepatutnya mereka merasa malu pada Allah bila membiarkan anak bersetubuh secara haram sebelum kahwin. Pada dasarnya, menggugurkan anak dalam kandungan adalah haram dan berdosa besar.

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kali Ke-52 pada 1 Julai 2002 membuat keputusan: Haram menggugurkan kandungan janin berumur lebih 120 hari kerana pengguguran itu dianggap satu jenayah bunuh ke atas janin yang ditiupkan roh, kecuali untuk menyelamatkan nyawa ibu.

Pengguguran janin berumur sebelum 120 hari adalah harus jika janin itu cacat dan mengalami penyakit teruk yang boleh membahayakan nyawa ibu.

Bagaimanapun dalam kes ini tiada alasan yang mengharuskan janin digugur, sebaliknya ia sekadar menutup aib. Bertaubatlah pada Allah dengan dosa yang dilakukan.