.

28 Oktober 2009

PERBEZAAN ANTARA WANG SAGU HATI DAN RASUAH


Datuk Dr Mashitah Ibrahim

SOALAN
SAYA menguruskan urusan pembelian barang am pejabat. Saya menerima wang sagu hati tanda terima kasih kerana memberi tender kepada pembekal. Pembekal yang dipilih bukan atas dasar pilih kasih tetapi jika ada tiga pembekal aktif, semuanya akan diberi peluang.

Pada mulanya saya tidak mahu menerima wang berkenaan kerana amnya saya tahu ia berbentuk rasuah.

Namun mereka ikhlas memberi wang berkenaan supaya dapat digunakan oleh anggota pejabat lain. Selepas menerima wang itu saya menyerahkan semuanya kepada pegawai atasan.

Wang yang terkumpul itu akan dibelanjakan untuk menampung perbelanjaan pembelian atau penajaan aktiviti bahagian atau pejabat.

Pada pendapat Datuk, apakah perkara ini boleh diterima dalam Islam? Adakah perkara ini masih dianggap menerima rasuah?

RIZAL
Shah Alam, Selangor

JAWAPAN
Rasuah mempunyai takrifan yang luas. Dalam segi agama ia dijelaskan dalam ayat yang bermaksud: “Dan janganlah sebahagian kamu memakan harta sebahagian yang lain di antara kamu dengan jalan yang batil dan (janganlah) kamu membawa (urusan) harta itu kepada hakim, supaya kamu dapat memakan sebahagian daripada harta benda orang lain itu dengan (jalan berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui.” (Al-Baqarah: 188)

Yang jelas, jika pemberi menyatakan wang yang diserahkan itu ikhlas untuk digunakan oleh pejabat dan anggotanya serta ia adalah wang sebagai berkongsi rezeki tanda terima kasih dan syukur dengan rezeki yang dia peroleh, insya-Allah ia halal digunakan.