.

20 Oktober 2009

TAAT KEPADA SUAMI

Datuk Dr Mashitah Ibrahim

SOALAN

SAYA pembaca bukan Islam yang suka membaca ruangan ini. Saya suri rumah dan ada ramai kawan Melayu. Seorang daripada kawan rapat saya yang sangat baik orangnya mempunyai dua anak yang comel hasil perkahwinannya.



Masalah yang ingin saya tanya ialah, kawan saya terlalu baik dengan kawannya tetapi kurang memberi layanan batin kepada suami. Ini berdasarkan apa yang pernah diberitahunya kepada saya.

Dia selalu sangat tidak bertegur sapa dengan suami oleh kerana masalah yang remeh-temeh. Malah sekarang masih lagi tidak bercakap dengan suaminya, tanggungjawab batin sebagai isteri kepada suami tidak dijalankan.

Hal-hal lain dikira bagus sebab dia masih lagi menjalankan tanggungjawab menjaga makan minum suami.

Namun, pernah dia tidak bertegur sapa dengan suaminya hampir enam bulan dan selama itulah juga hubungan intim tidak berlaku. Pernah saya bertanya kepadanya adakah tidak menjadi kemurkaan Tuhan jika berbuat begitu, jawapannya adalah, kalau suami tidak meminta, tidak apa.

Sebenarnya saya tidak layak bertanya mengenai hukum hakam agama kerana saya bukan Islam, tetapi saya sayangkan kawan. Saya takut nanti perbuatannya menjadi kemurkaan Tuhan kerana dia rajin menjalankan sembahyang lima waktu dan juga tidak pernah meninggalkan puasa. Bagaimana pendapat Datuk?

MIAZARA
Johor


JAWAPAN

Terima kasih kerana mengikuti halaman ini. Halaman ini memberi kita ruang untuk bertukar-tukar pendapat dan juga menegur semua pembaca. Begitu juga saya ucapkan terima kasih kerana rasa keprihatinan terhadap kawan muslim puan. Dalam agama Islam, seorang isteri wajar memenuhi beberapa tuntutan untuk melayakkan dirinya menjadi orang baik dan ahli syurga.

Ini disebut dalam hadis Rasulullah SAW: “Apabila seorang isteri itu bersolat lima waktu, berpuasa wajib atas dirinya, menjaga kehormatan dirinya dan mentaati suaminya, dia layak untuk memilih mana-mana pintu syurga yang ingin dimasukinya.”

Hadis ini jelas menunjukkan bahawa isteri perlu memenuhi syarat tertentu untuk menjadi solehah.

Sangat sedih bila isteri boleh tidak bertegur sapa dengan suami berbulan-bulan. Jika sesama Muslim pun hanya tiga hari yang dibolehkan berselisih selepas itu wajib bertegur sapa, apalagi antara suami isteri wajib dibetulkan hubungan itu.

Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: “Seorang isteri belum lagi memenuhi tuntutan tuhannya sehingga dia mendahulukan memenuhi tuntutan suaminya.” Begitulah besarnya amanah dan tanggungjawab isteri pada suami.