.

28 Oktober 2009

STATUS ANAK LUAR NIKAH


Dr Abdul Salam Muhammad Shukri

SOALAN

BOLEHKAH saya menukar bin atau binti anak saya kepada nama suami saya yang berstatus anak luar nikah. Sekarang anak saya berusia tiga bulan dan berbinkan Abdullah.

Jika boleh, jabatan mana yang perlu saya rujuk mengenai perkara ini?

SUE,
Johor.


JAWAPAN

KEPUTUSAN Majlis Fatwa Kebangsaan adalah jelas dalam hal ini bahawa ‘Anak zina atau anak di luar nikah (anak tak sah taraf) sama ada diikuti dengan perkahwinan kedua-dua pasangan ibu bapanya atau tidak hendaklah dibin atau dibintikan kepada Abdullah.’ (http://www.e-fatwa.gov.my/jakim/keputusan_view.asp?keyID=61).

Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) bertindak berasaskan fatwa itu dan orang ramai hendaklah berpandukan kepadanya. Ini dilakukan bagi menjaga keturunan supaya tidak bercampur aduk. Dengan itu anda tidak dibenarkan menukar bin atau binti anak puan kepada nama suami.