.

20 Oktober 2009

SUJUD SAHWI TAMPUNG KEKURANGAN SOLAT


Dr Abdul Salam Muhammad Shukri

SOALAN
SAYA menghadapi masalah mengenai solat. Sewaktu saya solat Subuh, saya terlupa membaca doa qunut pada rakaat kedua.

Saya tersedar terlupa membaca doa qunut itu apabila sujud. Saya berdiri semula untuk membaca doa qunut. Adakah solat saya itu sah dan apakah hukum perbuatan saya?


NORASIDAH
Johor


JAWAPAN
MENURUT mazhab Syafie, membaca qunut dalam solat Subuh termasuk dalam sunat ab'adh iaitu perkara sunat dalam solat yang mesti dilakukan.

Selain qunut dalam solat Subuh, sunat ab'adh termasuk membaca tasyahhud awal, selawat atas nabi selepas tasyahhud awal, selawat atas keluarga nabi selepas tasyahhud akhir, duduk bagi membaca tasyahhud awwal dan akhir serta selawat atas nabi dan ahli keluarga selepas qunut.

Sesiapa tertinggal atau meninggalkan salah satu sunat ab'adh dikehendaki sujud sahwi.

Sujud sahwi (Arab, sujud as-sahwi) disyariatkan bagi menampung kekurangan dalam solat sehingga ia perlu diulangi kembali atas sebab tertinggal perkara bukan asas dalam solat atau menambah sesuatu dalam solat.

Sujud sahwi hendaklah dilakukan sebanyak dua kali sebelum memberi salam walaupun banyak perbuatan yang dilupai.

Ia disertai dengan niat sujud sahwi umpamanya tertinggal qunut dan tasyahhud awal.

Apa yang sepatutnya anda lakukan dalam kes di atas ialah meneruskan solat seperti biasa dan sujud sahwi sebelum memberi salam kerana tertinggal qunut.

Apabila sujud dengan sempurna, anda tidak dibenarkan bangkit kembali untuk membaca qunut. Ini kerana ia dikira menambah sesuatu dalam solat dan boleh mengakibatkan batal solat.

Melainkan anda ingat sebelum sujud secara sempurna (iaitu setelah meletakkan seluruh tujuh anggota), maka boleh kembali membaca qunut.

Dengan sujud sahwi, ia dapat mengelak solat daripada batal apabila menyedari perbuatan itu anda adalah salah. Bagaimanapun, sekiranya anda terlupa atau jahil mengenai perkara terbabit, tidak batal solat berkenaan (lihat juga http://www.brunet.bn/gov/mufti/irsyad/pelita/2004/ic11_2004.htm).