.

28 Oktober 2009

TAKLIK PERLU SAKSI

Datuk Dr Mashitah Ibrahim

SOALAN
SAYA ingin bertanya mengenai taklik yang dibuat secara lisan tanpa ada saksi, iaitu hanya suami dan isteri yang tahu. Adakah akan jatuh talak jika seorang daripada mereka melanggar taklik berkenaan?

HD
Kuala Lumpur



JAWAPAN
Taklik pada dasarnya dibuat untuk melindungi hak suami dan hak isteri di samping menggariskan perkara boleh dan tidak boleh dilakukan sepanjang tempoh perkahwinan demi memastikan wujudnya persefahaman antara kedua-dua pihak.

Dalam perkahwinan sudah ditetapkan beberapa perkara taklik asas seperti nafkah. Bagaimanapun, jika ingin menambah syarat sedia ada, pasangan boleh berbuat demikian berdasarkan hadis Uqba bin Amir RA meriwayatkan Rasulullah SAW sebagai bersabda: “Syarat yang paling patut dipenuhi olehmu ialah yang menjadikan persetubuhan (dengan isterimu) halal (untukmu).” [Sahih Muslim, Kitab al-Nikah, Sunan Abu Dawud, Kitab al-Nikah, Hadith 2134]

Taklik kepada perkahwinan atau sebarang tambahan syarat harus dilakukan dengan persetujuan kedua-dua pihak. Perlu kita ingat, tujuan utama syarat perkahwinan ialah untuk kesejahteraan rumah tangga.

Seksyen 22 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) 1984 menyatakan, apabila selesai akad nikah, pendaftar hendaklah mencatat butir dan taklik ditetapkan atau taklik lain di dalam Daftar Perkahwinan.

Menurut seksyen 22(2), catatan berkenaan hendaklah diakui saksi oleh pasangan perkahwinan, wali dan dua saksi yang hadir ketika perkahwinan itu diakad nikahkan. Catatan itu kemudian hendaklah ditandatangani pendaftar.

Taklik talak bermaksud suami menggantungkan jatuh talak isterinya dengan terjadi sesuatu sifat atau syarat dikaitkan dengan isteri atau orang lain. Jika tiada saksi, ia boleh dipertikai, maka perlu diputuskan oleh mahkamah kesahihannya.