.

05 November 2009

HUKUM AIR TAPAI

Sumber: JAKIM

SOALAN

Tapai mengandungi alkohol jenis "Ethyl Alkohol" atau "Ethanol", ialah jenis alkohol yang sama dihasilkan menerusi process penapaian atau "ferementation". Ia itu proses yang sama untuk membuat minuman keras yang lain seperti 'Beer' 'Wine' 'Saki' dan air tapai [minuman orang iban atau sakai'].

Apak hukum tapai jika diminum dan adakah ia nya najis, kerana ianya:

1. Mengandungi Alkohol [ethyl alacohol atau ethnol] yang sama zatnya atau bahan kimianya seperti 'beer' 'wine' dan 'saki'.
2. Proses membuatnya pun sama.
3. Tahap memamukkan juga sama [ Jika minum air 'beer' 3 glass [1.5 liter] akan mabuk begitu juga dengan air tapai jika diminum 4 glass kita akan mabuk.
4. Kandungan alkohol [ehnol] dalam tapai diantara 2% hingga 17 % [tertaluk jangak masa disimpan. Sama seperti kandungan 'beer' antara '4% hingga 17%.

Othman


JAWAPAN
Arak yang diharamkan di dalam Islam adalah melalui proses dan jenis daripada buah anggur dengan niat menghasilkan satu jenis minuman iaitu arak. Manakala satu proses lain dengan buah atau bahan tertentu (yang halal )yang lain adalah satu hasil yang terjadi, dan memang tidak ada niat membuat arak maka ia pada tahap makruh bukan haram. Walaubagaimanapun jika peminumnya mabuk maka haramlah minuman itu ke atas dirinya.