.

30 November 2009

GOLONGAN HALAL LIHAT AURAT WANITA

Datuk Dr Mashitah Ibrahim

SOALAN
SAYA ingin bertanya, siapakah orang yang dimaksudkan dalam surah di bawah di zaman kita sekarang? (pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak yang belum mengerti tentang aurat wanita).

Maksudnya: Dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putra-putra mereka, atau putra-putra suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti mengenai aurat wanita. (Al-Nur:31).

ALINN
Kuala Lumpur



JAWAPAN
Ayat ini sebenarnya berbicara mengenai aurat wanita, pada siapa boleh dinampakkan perhiasan mereka. Antara yang harus ialah pelayan lelaki atau orang gajian yang tiada keinginan; tiada nafsu syahwat , tidak berminat melayan kehendak nafsu pada wanita.

Elok kita merujuk pada Tafsir Ibn Kathir mengenai tafsiran ini di mana ia ditafsirkan lelaki yang sudah tiada kehendak nafsu syahwat kerana sudah tua atau mati pucuk atau lemah akal atau miskin papa dan rendah kedudukan sosialnya serta tidak berdaya menaikkan nafsunya atau yang boleh memikirkan perkara keji terhadap wanita.

Ibn Kathir kemudian memberi penjelasan berikut yang diberikan oleh beberapa mufasirin dan ulama mengenai perkara ini yang menunjukkan lelaki manakah yang dimaksudkan oleh ayat ini :

Ibn Abbas: Maksud ayat ini ialah seorang lelaki yang lurus dan tidak minat terhadap wanita. Mujahid: Seorang yang bodoh yang hanya memerlukan makanan dan tiada keinginan terhadap wanita. Ikrimah; Mukhanas yang tiada lagi keinginan diri.

Dalam kitab tafsir lain pula Qatadah menafsirkan sebagai lelaki miskin yang hanya membuat hubungan denganmu kerana memerlukan sara hidupnya. Al Sha'bi pula mengatakan seorang yang rendah pangkatnya dan mengharap sepenuh kepada tuannya dan tidak berani memandang dengan pandangan jahat kepada wanita di dalam rumah tuannya.

Ibnu Zaid pula berpandangan seseorang yang tinggal lama dengan satu keluarga sehingga ia dianggap ahli keluarga itu dan diperbesarkan di dalam rumah itu dan tiada keinginan terhadap wanita dalam rumah itu. Dia ada di situ hanya kerana perlukan sara hidup daripada keluarga itu.

Anak yang belum faham mengenai aurat wanita ini tidak disebut umurnya berapa, ia bergantung pada keadaan dia dibesarkan. Biasanya ialah yang berumur 10 tahun ke bawah, namun dalam zaman yang serba canggih ini jika mereka lebih terdedah mengenai wanita, gunakan budi bicara untuk mengukurnya.