.

05 November 2009

MAKMUM MASBUK

Sumber: JAKIM

SOALAN

bolehkah tuan terangkan lebih lanjut berkenaan masuk masbuk dalam solat. Adakah kita kena rukuk sekali dengan imam pada rakaat kedua, ketiga @ keempat walaupun kita masih belum siap baca surah al Fatihah.

JAWAPAN

Yang dimaksudkan dengan masbuk ialah makmum yang tidak sempat dapat masa yang cukup untuk menghabiskan bacaan fatihahnya dengan bacaan yang sederhana dalam qiyam imamnya seperti ketika dia masuk berjamaah itu imamnya sudah hampir rukuk atau sedang rukuk.

Antara contoh makmum masbuk dalam solat adalah seperti di bawah:

Makmum masbuk yang masuk bertakbiratulihram ketika imam sedang berdiri atau membaca fatihah hendaklah terus membaca fatihah dengan tidak sunat membaca doa iftitah dan ta'awwuz. Jika imam rukuk sedangkan dia belum habis membaca fatihah maka dia hendaklah memberhentikan bacaan fatihahnya dan terus rukuk bersama imam. Baki bacaan fatihahnya ditanggung oleh imam dan makmum masbuk itu mendapat satu rakaat kerana dia sempat rukuk bersama imamnya. Jika dia tidak rukuk menyertai imamnya maka luputlah rakaat tersebut dan batallah sembahyangnya jika ia terlambat kerana menyudahkan bacaan fatihahnya sehingga imamnya sujud disebabkan terkemudian daripada imamnya dengan dua rukun fi'li ( rukuk dan iktidal)