.

30 November 2009

SERUMAH BUKAN ISLAM

Datuk Dr Mashitah Ibrahim

SOALAN

SAYA adalah anak kepada seorang mualaf. Ibu saya bercerai dengan ayah sejak saya kecil lagi. Sejak itu saya tinggal berjiran dengan keluarga ibu yang bukan Islam. Nenek saya sering memasak untuk kami ketika ibu sibuk bekerja. Kadangkala kami sekeluarga akan makan masakan nenek bersama-sama ahli keluarga bukan Islam yang lain.


Adalah makanan yang kami makan itu halal? Kadangkala nenek saya memasak makanan haram seperti daging babi di tempat sama ketika dia masak masakan untuk kami walaupun tidak menggunakan peralatan memasak yang sama?

Nenek saya ada membela anjing dan apakah hukumnya jika kami sekeluarga bermain-main dengan anjing itu tanpa bersentuhan dengan anjing itu? Datuk saya ada meninggalkan tanah pusaka untuk ibu saya, apakah hukum ibu saya menerima harta berkenaan?

Bagaimana saya hendak menjaga aurat saya di rumah sedangkan semua ahli keluarga saya bukan Islam? Apakan hukumnya makan bersama orang yang makan masakan seperti babi walaupun kita tidak menyentuh makanan itu?

GADIS MUSYKIL
Kelantan


JAWAPAN

Apa yang penting sekarang sebagai seorang muslim ialah saudara memastikan yang saudari makan makanan yang halal tidak kira sama ada saudari makan di rumah atau bersama keluarga bukan islam.

Jika makanan tidak dimasak dengan menggunakan peralatan yang sama dengan benda haram ia boleh dimakan.

Pastinya nenek terpaksa memasak di dapur yang sama tetapi dia faham juga mengenai makanan haram sehinggakan dia tidak mencampur peralatan yang digunakan.

Jika terpaksa makan bersama dalam keadaan yang tidak dapat dielakkan kerana berada dalam satu rumah, peliharalah diri daripada makanan haram.

Anjing dikira sebagai najis jika menyentuhnya. Pastikan saudari membasuhnya dengan samak air tanah bagi membersihkan najis ini jika tersentuh.

Seorang Islam tidak boleh mewarisi atau mewariskan harta pusaka daripada orang bukan islam tetapi dia boleh menerima hadiah dan pemberian daripada mereka. Aurat adalah tuntutan Islam untuk dijaga. Sebagai saudara baru buatlah sekadar yang termampu dulu.