.

05 November 2009

AURAT ISTERI

Sumber: JAKIM

SOALAN
Assalamualaikum,kepada yang sudi mendengar keluhan dan kemuskilan yang saya akan ajurkan kepada tuan/puan yang sudi menjawab soalan yang saya ajurkan ini. Pertama sekali apakah yang dimaksudkan membuka aurat bagi perempuan yang telah bersuami dan bahagian manakah yang harus dibukai dan yang harus ditutupi. Keduanya saya ada memberikan nasihat kepada bakal isteri saya,iaitu supaya menutupi aurat dan dia selalu mengenakan pakain seluar pendek adakah jatuhnya haram bagi diri saya dan berdosakah saya jika tidak meneguri tingkahlakunya itu sedangkan banyak kali saya berikan nasihat tetapi allah saja yang mengetahuinya,dan saya ingin dia berpakaian sopan dengan mengikuti segala syariat agama dalam pemakaian cara Islam.

JAWAPAN

Aurat dalam Islam ialah bahagian anggota badan yang tertentu perlu ditutupi dari pandangan mata yang terdiri dari bukan ahli keluarga seperti adik beradik, ibu bapa dan saudara terdekat (muhrim). Aurat bagi wanita semua tubuh badan kecuali muka dan 2 tapak tangan. Aurat bagi lelaki bahagian antara pusat dan lutut. Bagi suami dan isteri ia sudah menjadi halal pada aurat tersebut. Dalam konteks ini wajiblah suami mengingatkan isteri agar tidak mendedahkan aurat kepada yang bukan muhrim kerana perbuatan tersebut boleh mendatangkan dosa kepadanya dan tuan jua.