.

05 November 2009

PELBAGAI ISU SEMASA

Sumber: JAKIM

SOALAN

Saya ingin mengemukakan beberapa kemusykilan kepada encik:

1) Apakah hukumnya kita membeli barangan di pasaran yang bertanda logo halal JAKIM namun barangan tersebut datangnya dari negara yang seolah - olah anti - Islam cth U.S.Adakah di sini kita membawa maksud menyokong struktur kewangan mereka ataupun sebagainya dan saya mendengar beberapa pendapat yang menyatakan haram membeli barangan dari negara musuh Islam?



2) Apakah hukumnya kita bertakbir raya di luar bulan Syawal ataupun Zulhijah?
3) Boleh terangkan sedikit sebanyak tentang waktu syuruk?
4) Saya mendengar pendapat yang mengatakan melabur dalam ASB adalah haram kerana ia mengandungi unsur gharar dan kita tidak mengetahui di manakah mereka melaburkan duit mereka dan saya juga mendengar pendapat yang mengatakan salah satu perkongsian ASB adalah dalam syarikat Genting Highlands yang mana kita ketahui keuntungannya datang dari hasil perjudian?? .

JAWAPAN

1) Barangan yang telah mempunyai logo Halal JAKIM adalah dijamin halal dan suci walaupun barangan tersebut datang dari luar negara, dengan syarat Badan-badan Islam di luar negara tersebut telah diiktiraf oleh JAKIM. Untuk maklumat lanjut sila layari laman web Halal JAKIM: www.halaljakim.gov.my

2) Hukum bertakbir raya adalah sunat mua'kkad pada bulan Syawal mulai terbenam matahari akhir Ramadham sehingga khatib menaiki mimbar. Manakala hukum bertakbir hari raya pada hari raya korban adalah sunat mursal mulai terbenam matahari pada 9 Zulhijjah sehingga terbenam matahari pada 13 Zulhijjah ( hari tasyrik)

Oleh itu bertakbir selain dari waktu-waktu tersebut seperti di atas tidak digalakkan

3) Syuruk ialah waktu naik matahari sehingga kadar ketinggian segalah.

4) Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan yang telah bersidang pada 21 Januari 1985 telah menasihatkan supaya pihak ASN dan ASB menarik balik modalnya yang dilaburkan di dalam syarikat yang terlibat dengan riba'