.

20 Oktober 2009

SUAMI DAYUS

Datuk Dr Mashitah Ibrahim

SOALAN

SAYA berkahwin selama lapan tahun dan mempunyai tiga anak. Kebelakangan ini hubungan saya dan isteri agak tegang atas beberapa alasan.

Baru-baru ini isteri saya membuat pengakuan bahawa dia pernah curang kepada saya dan lebih menyedihkan, dia juga sudah terlanjur dengan teman lelakinya.

Isteri saya memohon ampun dan maaf kepada saya. Masalahnya ialah, saya sedia memaafkannya kerana terlalu sayang dan dia mengaku serta menyesal atas perbuatannya.

Adakah saya akan jadi suami yang dayus jika saya memaafkannya dan menerima dia kembali?

Setahu saya, suami yang dayus tidak dapat mencium bau syurga. Saya berharap Datuk dapat membantu saya mengenai persoalan ini. Saya tertekan kerana tidak tahu apa harus saya lakukan.

SUAMI BUNTU
Pulau Pinang



JAWAPAN

Dayus ialah istilah yang digunakan dalam beberapa hadis Rasulullah SAW seperti hadis ‘Tiga golongan yang Allah tidak akan melihat (bermakna tiada bantuan daripada dikenakan azab) mereka di hari kiamat: Si penderhaka kepada ibu bapa, si perempuan yang menyerupai lelaki dan si lelaki dayus.”

Ada juga hadis: “Tiga yang Allah haramkan baginya syurga: orang yang ketagih arak, si penderhaka kepada ibu bapa dan si dayus yang membiarkan maksiat dilakukan oleh ahli keluarganya.”

Secara ringkas, dayus merujuk kepada perbuatan seseorang suami yang tidak mengambil peduli untuk membendung isterinya melakukan kejahatan seperti berzina.

Jika sekarang tuan sudah tahu keadaan isteri, wajib tuan membendung dan mendidik isteri supaya kembali ke pangkal jalan.

Ini dijelaskan dalam ayat yang memberi perintah: “peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka.” Memberi sebuah kemaafan adalah satu akhlak yang sangat mulia dan pekerti tinggi.

Ajaklah dia bertaubat dan kembali kepada kehidupan yang mulia. Jika selepas ini tuan sedar yang perkara ini berlaku lagi tetapi membiarkannya tanpa mengambil tindakan, maka inilah dikatakan dayus.