.

10 Ogos 2009

e-DAGANG DI SISI ISLAM

Dr Abdul Salam Muhammad Shukri

SOALAN

SAYA menyertai perniagaan e-dagang. Apakah hukumnya jika mendapat wang melalui kaedah terbabit kerana ia mudah manakala usaha pula sedikit?

ANAS,

Melaka


JAWAPAN

E-dagang (yang juga dikenali dengan istilah dotcom) adalah satu kaedah transaksi elektronik maya tanpa sempadan jarak atau waktu membabitkan perniagaan barangan atau per khidmatan.

Enam sektor perniagaan yang utama ialah pengiklanan, pendidikan, kewangan, bidang profesional, peruncitan dan pelancongan.

Contohnya, amazon.com menjual buku menerusi laman web.

E-dagang adalah satu daripada cara perdagangan yang sangat berpotensi besar untuk dikembangkan dengan adanya kemudahan teknologi maklumat dan komunikasi.

Anda boleh mendapatkan pengetahuan lebih lanjut melalui tulisan Nik Zafri Abdul Majid di www.geocities.com/ni kzafri/e-environ.htm.

Islam membenarkan sebarang bentuk perniagaan sama ada secara nyata atau maya apabila perniagaan menepati rukun dan syarat jual beli dalam Islam.

Ia meliputi akad atau kontrak jualan (tawaran dan pe nerimaan), subjek akad atau barangan jualan serta pihak yang berakad.

Secara umumnya, asas penting dalam sesuatu akad atau kontrak ialah adanya tawaran dan penerimaan.

Barangan jualan pula mestilah sesuatu yang tidak ber canggah dengan kehendak akad dan mengikut hukum syarak, bendanya ada sewaktu akad dan boleh diserahkan pada waktu ditetapkan.

Pihak yang berakad iaitu antara penjual dan pembeli perlu ada kelayakan serta kuasa untuk melakukan akad (untuk lebih lanjut lihat, Faizah Hj Ismail, 2000).

Memandangkan tujuan e-dagang untuk memudahkan uru san jual beli dengan adanya kemudahan elektronik, tidak timbul persoalan mendapat duit dengan cara mudah. Semua teknologi dicipta bagi memudahkan masyarakat mendapat barangan dan perkhidmatan secara cepat tanpa mengha biskan banyak masa dan tenaga.

Bagaimanapun, anda juga dinasihati perlu berhati-hati supaya tidak terbabit dengan skim cepat kaya yang juga menggunakan kemudahan teknologi terkini.