.

26 Mei 2009

AMALAN TAHLIL UNTUK ARWAH

Datuk Dr. Mashitah Ibrahim

SAYA ingin bertanya mengenai amalan tahlil kepada si mati. Adakah ia wajib, sunat, harus atau haram untuk dilakukan. Misalnya apabila berlaku kematian, keluarga si mati akan memanggil orang kampung datang ke rumah untuk membuat tahlil kepada si mati.

Selepas itu orang kampung itu akan dijamu dengan makanan. Majlis tahlil ini dibuat selama tujuh hari berturut-turut, selepas itu dibuat pula untuk 40 hari dari tarikh si mati meninggal dunia.


Tidakkah amalan ini menyusahkan keluarga si mati yang terpaksa menyediakan makanan kepada penduduk kampung datang bertahlil? Dan adakah pahala orang yang bertahlil itu sampai kepada si mati?



Musykil,
Serdang




Tahlil 40 hari dan 100 hari untuk si mati memang tidak pernah dilakukan di dalam sunnah Nabi Muhammad saw. Memang ada perbezaan pendapat ulama berhubung tahlil, namun majoriti berpendapat amalan ini membolehkan pahala sampai pada si mati.

Amalan tahlil ini dilakukan setengah masyarakat sebagai cara untuk mengumpulkan saudara mara dan orang ramai untuk berdoa dan bersedekah pada si mati. Doa orang yang hidup daripada tahlil insya-Allah sampai pada si mati.

Ini berdasarkan beberapa dalil seperti kita meminta ampun dalam solat jenazah untuk si mati, apa guna meminta ampun jika ia tidak sampai. Bahkan dalam surah al-Hasyr ayat 10 kita dituntut memohon ampun untuk diri dan kawan-kawan yang telah mendahului.

Ini bererti doa itu akan sampai pada si mati. Jamuan makanan jika sampai menyusahkan keluarga si mati ia makruh diadakan.

Jika tuan rumah berhajat memberi makanan dengan tujuan sedekah ia tidak salah.