.

25 Mei 2009

SYARAT LELAKI JADI WALI

Datuk Dr. Mashitah Ibrahim

SOALAN

ADA orang mengatakan bapa yang tidak pernah melakukan suruhan Allah yakni tidak menunaikan solat lima waktu tidak boleh menjadi wali kepada anaknya. Jika diteruskan berkemungkinan perkahwinan anaknya tidak berpanjangan. Apa komen Datuk?


SYIKIN
Serdang


JAWAPAN


Sesiapa yang dengan sengaja meninggalkan perintah Allah seperti solat dan ibadat yang lain, adalah dikira berdosa dan diistilahkan sebagai fasiq.

Seorang yang fasik tidak boleh menjadi wali untuk pernikahan anaknya. Di antara syarat-syarat wali (wali akrab) itu, tidak kafir, tidak fasik, adil dan tidak gila.

Jika dia masih berhasrat menjadi wali kepada anaknya hendaklah dia terlebih dulu bertaubat kepada Allah, maka kedudukannya diterima sebagai seorang wali. Soal sama ada jodoh itu berpanjangan atau tidak semuanya dalam ilmu Allah.

Manusia dituntut berusaha dan memohon doa kepada Allah. Perkahwinan yang dari awal menurut syarak dan syarat insya Allah akan lebih mendapat berkat dan berpanjangan. Sewajarnya sesuatu perkahwinan itu diasas dari awal dengan tuntutan Islam barulah mendapat hidayah dan berkat.