.

25 Mei 2009

MAS KAHWIN HAK WANITA

Datuk Dr. Mashitah Ibrahim

SOALAN

SAYA ingin mendapatkan penerangan mengenai duit mas kahwin. Saya sudah berkahwin hampir setahun dan suami belum menjelaskan mas kahwin RM7,000.


Apabila saya bertanyakan soalan ini kepada suami, dia berkata duit motosikal, televisyen, peti sejuk, mesin basuh, perbelanjaan berbulan madu dan lain-lain sudah melebihi RM7,000.

Saya katakan itu keperluan yang dia perlu sediakan, itu bukan mas kahwin. Kadang-kala hal ini boleh menyebabkan pergaduhan. Bolehkah Datuk jelaskan mengenai hal ini? Untuk pengetahuan Datuk, kami bernikah tanpa apa-apa majlis (hanya akad nikah).

Rasanya tidak salah jika saya menuntut hak saya kerana jika diikutkan, perbelanjaan kenduri kahwin wang sebanyak itu tidak mencukupi.

EMMA
Kedah


JAWAPAN


Mas kahwin ialah hak wanita yang perlu ditunaikan lelaki yang menikahi perempuan berkenaan. Kelonggaran yang diberi ialah ia boleh dibayar ketika akad atau diberi tempoh selepasnya (selepas akad). Kewajipan membayarnya tidak akan jatuh atau hilang walaupun suami membeli barang keperluan rumah.

Barang keperluan rumah antara nafkah yang wajib suami sediakan selepas berkahwin, sedangkan mas kahwin ialah hak wanita yang wajib diberi ketika mengambil amanah seorang isteri.

Jika isteri menghalalkan mas kahwin berkenaan, baru suami terlepas daripada membayarnya, jika tidak ia dianggap hutang yang masih wajib dilunaskan.

Memang puan tidak salah menuntut hak berkenaan, bahkan puan mengingatkan suami mengenai tanggung jawab yang dia wajib laksanakan.