.

26 Mei 2009

HUTANG MAHAR ISTERI

Datuk Dr. Mashitah Ibrahim

SAYA ingin tahu berapa lama tempoh boleh diberi untuk melangsaikan duit hantaran perkahwinan. Buat pengetahuan Datuk, saya sudah setahun berkahwin dan kini mengandung anak pertama, tetapi duit hantaran oleh pihak suami belum diterima.

Semasa nikah, sudah bincang dengan pihak keluarga untuk bayar kemudian dan mendahulukan yang wajib. Jumlah duit hantaran tidak banyak tetapi belum langsai disebabkan terlalu banyak komitmen. Adakah jika tidak membayar hutang duit hantaran itu akan menjejaskan talian perkahwinan kami.




ANIS
Kuala Lumpur




Mahar adalah sejumlah harta atau wang yang wajib diberikan pihak lelaki kepada perempuan berdasarkan firman Allah dalam surah an-Nisa ayat 4 bermaksud: ‘berikanlah mas kahwin (mahar) kepada (wanita yang kamu nikahi) sebagai pemberian dengan penuh kerelaan’. Pemberian ini, sama ada besar atau kecil, adalah atas persetujuan dua pihak, bahkan jika wanita itu mahu menghalalkannya pada suami dia boleh berbuat demikian.

Dalam kitab Fikah dibincangkan mengenai mahar ini harus dipercepatkan atau dilambatkan yakni berhutang. Ia berbalik kepada persetujuan semasa akad, ia hutang sehingga bila tempoh berkenaan.

Jika tiada ketetapan yang ditentukan semasa akad, hukumnya ialah perlu disegerakan bila berkemampuan dan tidak boleh terlalu lama mengikut tafsiran yang sesuai bagi kedua-dua pihak. Ada yang berpendapat bahawa jika tiada ketetapan, masa terakhir ialah apabila bercerai atau mati. Dalam hal ini janganlah diutamakan komitmen yang lain kerana mahar ini wajib, kecuali jika isteri merelakannya.