.

06 Mei 2009

BABI YANG MENDATANGKAN MASALAH

Allah telah berkali-kali menjelaskan kepada umat manusia tentang pengharaman babi. Al-Quran bukanlah diturunkan secara khusus kepada umat Islam semata-mata, malah ianya pedoman, sumber ilmu untuk umat manusia akhir zaman.

Terlalu banyak mudarat dan kerosakan yang berlaku akibat penternakan dan pemakanan daging babi. Manusia tetap manusia. Lupa dan alpa sepanjang masa. Keegoan dan kejahilan manusia memang cukup tinggi meskipun telah dikhabarkan oleh Pencipta Allah Azza wajalla.

Bukankah banyak lagi haiwan yang boleh diternak dan dimakan dagingnya? Lembu dan kambing juga berkaki empat. Halal lagi baik pada pandangan Islam. Dahulu, JE melanda yang bersumberkan babi. Kita bunuh, tembak dan tanam hidup-hidup. Sekarang, selsema babi pula yang melanda, kita panik. Mungkin tidak lama lagi kita akan melakukan perkara yang sama sebagaimana JE melanda dahulu.

Apakah yang berlaku bila selsema babi sudah tidak digeruni? Manusia akan menternaknya semula. Lupa tentang musibah dan huru-hara yang babi telah timbulkan kepada manusia. Di sini, jelas kepada kita manusia sememangnya pelupa.