.

26 Mei 2009

KAEDAH BERSOLAT KETIKA BELAYAR

Datuk Dr. Mashitah Ibrahim

SAYA mempunyai beberapa soalan iaitu:

  • Bagaimana cara untuk solat ketika belayar? Contohnya jika seseorang itu bekerja sebagai kelasi kapal yang perlu ada di laut untuk tempoh lama. Bagaimana pula untuk menentukan kiblat?


  • Bagaimana pula untuk orang yang bekerja di pelantar minyak? Setahu saya, mereka yang bekerja di pelantar minyak juga ada di lautan lepas untuk tempoh lama juga.

  • Bagaimana pula dengan solat Jumaat? Apakah ada hukum yang membolehkan individu yang bekerja seperti sebagai kelasi dan di pelantar minyak untuk tidak menunaikan solat Jumaat? Kerana jika mahu pun, jumlahnya keseluruhan pekerja tidak mencukupi.



    MR CYBER

    Terengganu




    Terima kasih atas soalan yang menarik untuk dibincangkan, iaitu mengenai solat ketika belayar. Solat adalah rukun Islam dan ibadat badan yang wajib dilakukan di mana saja, sama ada di daratan atau lautan. Bahkan Nabi Muhammad menunaikan solat ketika atas kenderaannya juga.

    Seorang kelasi yang ada lama di lautan atau seorang pekerja pelantar minyak juga tidak terlepas daripada kewajipan ini. Tempoh yang lama bermusafir atau ada di lautan bukan alasan untuk tidak menunaikan solat. Bagi penentuan arah kiblat, kompas digunakan bagi melihat arah Kaabah.

    Mereka yang menaiki kapal terbang biasanya dapat maklumat daripada juruterbang dan rasanya tidak susah juga untuk pelayar mendapat arah Makkah dan kaabah. Cara menentukan arah kiblat ketika di laut ialah dengan berpandukan kompas atau melihat arah mana matahari terbenam, maka itulah kiblatnya.

    Jika terlalu sukar, anda boleh menghadap ke mana-mana arah seperti mana fatwa Muzakarah Ulama ke-76 pada 21— 23 November 2006 mengenai pelaksanaan ibadat di Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS). Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor ketika di ISS menunaikan solat sebagai tanggungjawab seorang muslim.

    Sembahyang Jumaat adalah satu kewajipan kepada lelaki, kecuali dalam keadaan musafir. Oleh itu, terpulang kepada saudara untuk menunaikan solat Jumaat ketika bekerja di pelantar minyak kerana berdasarkan keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Ke-14 pada Oktober 1985 menyatakan, adalah harus bagi kakitangan kerajaan seperti polis dan tentera meninggalkan solat Jumaat kerana menjalankan tugas rasmi yang dikira sebagai uzur syar’ie dengan syarat tidak meninggalkan solat Jumaat tiga kali berturut-turut.

    Bagaimanapun, jika saudara tidak solat Jumaat, hendaklah digantikan dengan solat Zuhur. Syarat sah solat Jumaat ialah jemaah tidak kurang 40 orang yang bermukim, jika tiada syarat ini, tidak sah melakukan solat jumaat dan hanya dilakukan solat Zuhur.