.

25 Mei 2009

HUKUM PERNIAGAAN MLM

Datuk Dr. Mashitah Ibrahim

SAYA sudah beberapa kali didatangi ahli syarikat perniagaan MLM (Multi-Level Marketing) dan mereka aktif mempromosi produk dan kelebihan masing-masing.

Ada yang menawarkan pendapatan berkali ganda dan pelbagai lagi. Ia memang mampu menarik minat, terutama sekali remaja dan belia.


Untuk pengetahuan Datuk, saya amat berminat untuk menyertai perniagaan MLM.

Namun begitu, saya masih kurang jelas dan berharap mendapat penjelasan terhadap kemusykilan saya terhadap perniagaan ini daripada segi hukum syarak.

Adakah halal pendapatan itu jika pelaburan itu memberi keuntungan berlipat ganda?

Perniagaan ini berdasarkan konsep ‘upline’ dan ‘downline’. Ini bermakna, mereka yang di atas akan sentiasa menikmati keuntungan melalui ‘downline’ yang membawa ahli baru. Apakah ini dibenarkan dalam Islam?

Kebiasaannya ‘upline’ akan sentiasa memastikan ‘downline’ berusaha mencari ahli baru, ini kerana pulangan modal dan keuntungan diperoleh daripada jumlah ahli yang mendaftar di bawah kita.

Andai kata, si ‘A’ orang terakhir menyertai ‘pelaburan’ itu, dan tidak mampu lagi mencari ahli baru, wang ‘pelaburan’ dan keuntungan sama sekali tidak akan diperoleh si ‘A’. Adakah ia dibenarkan dalam Islam?



ESBEE MOHAMED

Ampang, Selangor




Biar kita bermula dengan dasar perniagaan dan jual beli. Jual beli adalah halal dengan syarat ianya jelas dan tiada unsur syubahat, kabur dan penganiayaan mana-mana pihak.

Mereka yang berniaga pasti mencari keuntungan. Rasulullah SAW sendiri berjaya mendatangkan keuntungan berlipat ganda pada perniagaan Saidatina Khadijah.

Jika melihat unsur dalam perniagaan yang puan jelaskan dapat kita simpulkan bahawa barangan yang dijual dinaikkan berlipat ganda hanya dengan tujuan memberi keuntungan pada ahli dan bukan kerana menjual barangan.

Ada juga sedikit unsur sistem piramid yang mana upline sentiasa untung atas usaha ‘downline’, sedangkan dalam Islam tiada hasil tanpa usaha.

Perniagaan berdasarkan usaha menjual dan bukan tajaan ahli yang ramai. Wujud juga unsur penganiayaan di mana mereka yang terakhir dan tidak berjaya mencari ahli tidak sama sekali mendapat untung.